پایان باز ماجرای خرید خودرو در بورس کالا!



اگرچه به نظر می رسد اکثر نهادهای مرتبط با خرید خودرو در بورس کالا موافق هستند، اما از آخرین تحویل حدود سه ماه می گذرد و همچنان شاهد تاخیر در این روند هستیم.

به گزارش ایسنا، زمزمه های فروش خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال 1400 به گوش می رسید تا این که این موضوع در ماه دوم سال 1401 به نتیجه رسید. این در حالی است که در بازه زمانی 10 ماهه یعنی اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع خودروهای پرطرفدار و نامطلوب در بورس ظاهر شدند.

در این بین موانع زیادی بر سر راه فروش خودرو در بورس وجود داشت که یکی از آنها مخالفت شورای رقابت بود. مخالفت هایی که ادامه دارد، بنابراین آخرین موضع شورای رقابت حاکی از آن بود که شورای رقابت دستورالعملی برای تنظیم بازار خودروهای سواری تدوین کرد که در این دستورالعمل برای فروش خودرو در بورس جایگاهی پیدا کرد. وجود نداشت

نظر وزیر

اما فاطمی امین، وزیر سابق دولت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره خرید خودرو در بورس کالا، آن را مربوط به … هنوز خلاصه ای وجود ندارد. از سوی دیگر، سید احسن خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، پیش از فراخواندن وزیر صمت، درباره فروش خودرو در بورس گفت: از آقای فاطمی امین بپرسید، وزیر صمت هر چه می گوید!

نظر بازار سهام

اینکه از ابتدای سال تاکنون خبری از عرضه خودروهای پرطرفدار در بورس کالا نیست، موید این موضوع است که یا تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده و یا این روند به طور کامل متوقف شده است.

البته اخیرا مجید عشقی درباره فروش خودرو در بورس توضیح داده است که شرکت های خودروسازی می توانند خودروهای خود را در بورس بفروشند، این روند متوقف نشده و پذیرش ها لغو نشده است. سعی می کنیم در بازار خودرو التهاب ایجاد نکنیم، خود خودروسازان محصولات را انتخاب می کنند عرضه یا نه

نظر سازنده خودرو

این در حالی است که شرکت های خودروسازی در این خصوص اظهار نظر چندانی نکرده اند و تنها محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که بورس کالا زیرساختی برای تحویل یک میلیون و 600 هزار خودرو ندارد. معاوضه برای کشف قیمت است و قابلیت تحویل خودرو به تعداد محدود را دارد. دلیلش هم این است که خریدار باید قیمتش را با واسطه یا همان دلال اعلام کند و این واسطه خرید را انجام می دهد. آیا گسترش سامانه های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارتخانه امکان ثبت نام در بورس کالا را برای هرکسی که در روستا اینترنت دارد را فراهم کرده است؟ خیر. چند نفر در بورس ایران حضور دارند؟ آیا چیزی در مورد مبادله وجود دارد که بتوان آن را به عنوان یک سیستم عرضه در شهرها و روستاها نهادینه کرد؟

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه را می داد، ما از عرضه در بورس هم استقبال می کنیم، من هم می خواستم چانگان را در بورس عرضه کنم، با قیمت خوب بفروشم، سود خوبی کسب کنم و روی آن کار کنم. کیفیت تولیدات داخلی». بنابراین بورس زمانی می تواند مکانیزمی برای یک میلیون و 600 هزار خودرو داشته باشد که گستره آن به حدی باشد که هرجا اینترنت وجود داشته باشد می توان کد بورس کالا را دریافت کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با سایر سهام ها متفاوت است، تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد فولاد تنها دو خودروساز فولاد می خرند و هر دو دارای کد بورسی هستند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، افرادی که نیازی به آن محصولات ندارند. کارخانه ها به پتروشیمی نیاز دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است.

شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار برای تعیین قیمت محصول در نظر گرفتند که یکی گزارش مالی و دیگری سه خودروی مشابه خارجی است. تاثیرگذار باشد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید