چگونه به یادگیری معتاد شویم و آن را لذت بخش کنیم؟


همه ما در دوران دانشجویی باید درس های زیادی بخوانیم و امتحان بدهیم. گاهی این درس ها برای ما جذاب و شیرین است و گاهی تلخ. چگونه یادگیری را سرگرم کننده کنیم؟ آیا می توان کاری یا کارهایی انجام داد که یادگیری را از یک فعالیت سخت و اجباری به یک فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده تبدیل کند؟ چگونه به مطالعه معتاد شویم؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ در زیر 8 راه حل را به شما پیشنهاد می کنیم که با کمک آنها می توانید بیشتر و بهتر بیاموزید.

1. به درجه سختی مباحث درسی توجه کنید

وقتی یک درس خیلی ساده به نظر می رسد، توجه ما را جلب نمی کند و زمان کمتری را صرف درسی می کنیم که فکر می کنیم آسان است. همچنین اگر کلاس خیلی سخت به نظر می رسد به سراغ آن نمی رویم، زیرا فکر می کنیم هر چقدر هم تلاش کنیم به نتیجه نمی رسیم.

پس برای خواننده شدن باید به تدریج و با موضوعاتی با سختی متوسط ​​شروع کرد. چیزی که کمی چالش برانگیز است و به ما انگیزه می دهد که ادامه دهیم.

2. اهداف و چالش ها را تعیین کنید

یکی از روش های یادگیری تعیین هدف و چالش قبل از شروع کلاس است. مثلاً وقتی می خواهید برای کنکور درس بخوانید، می توانید به خودتان قول بدهید که در یک بازه زمانی مشخص، تعداد مشخصی تست بزنید. برای افزایش انگیزه، برای خود پاداشی در نظر بگیرید. در این حالت مغز شما تمایل بیشتری برای رسیدن به هدف و گرفتن پاداش پیدا می کند. به این ترتیب می توانید موضوعاتی را نیز مطالعه کنید که واقعاً به آنها علاقه ندارید.

3. یک برنامه مطالعه هفتگی تنظیم کنید

مطالعه بدون برنامه ریزی غیر ممکن است. اما چگونه می توان برای مطالعه برنامه ریزی کرد؟ اجازه دهید ابتدا در مورد اهمیت داشتن برنامه و نقشه راه صحبت کنیم. 2 گروه واکسن آنفولانزا دریافت کردند. به یک گروه توصیه شد که بروند و این کار را انجام دهند و به گروه دیگر برگه ای با راهنمای ایستگاه و برنامه واکسن داده شد. تقریبا هیچکس از گروه اول واکسینه نشد، اما اعضای گروه دوم همگی واکسن خود را دریافت کردند. همین مثال نشان می دهد که یک برنامه روزانه یا هفتگی نوشته شده برای انجام یک کار، در اینجا مطالعه دروس، چقدر ما را با انگیزه تر می کند.

برای این کار می توانید از دفاتر برنامه ریزی درسی که قاب آماده دارند استفاده کنید یا خودتان آن را بکشید. دروس را در ستون عمودی و روزهای هفته را در ستون افقی بنویسید. حالا هر بار که موضوعی را می خوانید، مدت زمان تقریبی مطالعه را یادداشت کنید. بعد از یک هفته می توانید ارزیابی کنید که کدام درسی را بیشتر مطالعه کرده اید و کدام را کمتر. همچنین می توانید ستونی را به فعالیت های فوق برنامه اختصاص دهید تا متوجه شوید که در طول هفته چقدر زمان صرف انجام کارهایی غیر از مطالعه کرده اید. در نهایت، مدت زمان و الگوی تحصیل خود و آنچه را که باید تغییر دهید را خواهید فهمید. در زیر جدول پیشنهادی برنامه ریزی درسی هفتگی را مشاهده می کنید.

نام درس / روزهای هفته شنبه یکشنبه دوشنبه سهشنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه
زبان انگلیسی
از فیزیک
تمام وقت

4. به صورت گروهی مطالعه کنید

چگونه یادگیری را سرگرم کننده کنیم

یکی از راه های لذت بردن از یادگیری و تبدیل آن به یک فعالیت سرگرم کننده، مطالعه گروهی است. لزومی ندارد که همه افراد گروه یک درس را بخوانند یا حتی به صورت انفرادی مطالعه کنند. اگر بتوانید از همکلاسی های خود برای خواندن موضوعی کمک بگیرید و به آنها کمک کنید، علاقه بیشتری به یادگیری خواهید داشت.

روش های یادگیری گروهی متفاوت است. به عنوان مثال، می توانید موضوعات درسی را به اشتراک بگذارید، همه موضوع را می خوانند و سپس آن را به سایر اعضای گروه درس منتقل می کنند. تدریس درسی یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش میزان خوب آموختن یک درس است. روش دیگر مطالعه درس و سپس بحث در مورد آن است.

یادگیری گروهی ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. برخی ترجیح می دهند به تنهایی یاد بگیرند. با این حال، اگر عادت به گذراندن وقت با دوستان دارید، می توانید از این روش استفاده کنید، به شرطی که واقعاً این معاشرت منجر به یادگیری شود!

5. مناسب ترین مکان و زمان را برای مطالعه پیدا کنید

محیطی که در آن درس می خوانید و زمانی که در آن درس می خوانید به اندازه سایر مسائل مهم است. آیا محیطی که در آن درس می خوانید از نور کافی برخوردار است؟ خلوت است یا شلوغ؟ عوامل مزاحم چیست؟ آیا مکانی که در آن مطالعه می کنید به اندازه کافی راحت است؟ اینها سوالاتی هستند که باید برای ارزیابی محیطی که در آن درس می خوانید بپرسید. اگرچه محیط همیشه ایده آل نیست، اما مهم است که کاری برای بهبود محیط یادگیری خود انجام دهید. به یاد داشته باشید که تمرکز نقش مهمی در یادگیری دارد، بنابراین هر چه محیط مناسب تر باشد و حواس پرتی کمتر باشد، تمرکز و یادگیری بیشتری خواهید داشت.

هر زمان که به “چگونه دانشجو شویم” فکر می کنید، به یاد داشته باشید که زمان مطالعه نیز در میزان یادگیری شما نقش دارد. وقتی همه بیشتر می‌خوانند و بهتر یاد می‌گیرند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک چارچوب زمانی پیشنهاد کرد. بنابراین بهتر است با استفاده از تجربیات قبلی در زمانی که احساس بهتری دارید مطالعه کنید.

6. وسایل مورد علاقه را در کنار سایر موارد قرار دهید

بر اساس علایق و استعدادهایمان، برخی موضوعات را دوست داریم و برخی دیگر را دوست نداریم. به احتمال زیاد هنگام مطالعه دروس مورد علاقه مان مشکل زیادی نداریم. علاقه ما به آنها انگیزه مطالعه را در آنها ایجاد می کند. پس با درس هایی که واقعاً به آنها علاقه ای نداریم چه کنیم؟ با این حال، این درس ها در برنامه درسی مدرسه یا دانشگاه ما گنجانده شده است و ما چاره ای نداریم جز اینکه خودمان را مجبور به خواندن آنها کنیم. برای رفع این اجبار می توانید درس های مورد علاقه خود را در کنار آنها قرار دهید.

وقتی می خواهید درس های هر روز را در دفتر برنامه ریزی درسی خود یادداشت کنید، بهتر است همیشه درس مورد علاقه خود را بعد از درسی که دوست ندارید قرار دهید. این مانند تعیین نوعی پاداش است. مثل این است که به خودت قول بدهی که بعد از تمام شدن درس فعلی، به درسی بروم که خیلی دوستش دارم.

7. از استراحت های کوتاه بین مطالعه غافل نشوید

چگونه خود را مجبور به یادگیری کنیم؛  استراحت کوتاه مهم است

مغز ما نمی تواند برای مدت طولانی روی یک چیز تمرکز کند. مغز نیز مانند سایر اندام ها به استراحت نیاز دارد. بنابراین هنگام مطالعه، حتما زمانی را برای استراحت بین موضوعات اختصاص دهید. این وقفه چقدر است؟ هیچ پاسخ واحدی وجود ندارد. برخی ترجیح می دهند 30 دقیقه استراحت کنند و برخی آن را زیاد می دانند و بازگشت به کلاس برایشان دشوار می شود. زمان مناسبی برای استراحت پیدا کنید، نه آنقدر که احساس یادگیری را از بین ببرد و نه آنقدر کم که اصلاً استراحتی نداشته باشید.

8. نگرش خود را نسبت به درس خواندن و امتحان دادن تغییر دهید

در سال 2017، مارک روبر از حدود 50000 فالوور خود خواست تا در بازی ای که او طراحی کرده بود، شرکت کنند. بازی نوعی معما بود که باید حل می شد. بدون اطلاع فالوورهای مارک، هنگامی که هر بازیکن بازنده می شود، مارک به طور تصادفی یکی از 2 پیام مختلف را نمایش می دهد. در واقع بازیکنان به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول در صورت شکست پیامی دریافت کردند: «این روش شکست خورد. دوباره تلاش کن.” و گروه دیگر این پیام را دریافت کردند: “این روش شکست خورد. شما 5 امتیاز از دست دادید. اکنون 195 امتیاز (از 200 امتیاز نشان داده شده در ابتدای بازی) دارید. دوباره امتحان کنید.”

به نظر شما این دو گروه چگونه بازی را به پایان رساندند؟ 68 درصد از گروه اول توانستند بازی را با موفقیت به پایان برسانند. در حالی که 52 درصد از گروه دیگر موفق شدند. جالب‌تر این بود که چند بار قبل از تسلیم شدن تلاش شد. در گروه اول، بازیکنان به طور متوسط ​​12 تلاش برای حل پازل داشتند. اما در گروه دوم میانگین تعداد تلاش فقط 5 بار بود.

بنابراین، نگرش ما نسبت به شکست نقش مهمی در یادگیری و تلاش ما دارد. اگر در یک امتحان مردود شوید، به خود می گویید که هنوز فرصت پیشرفت دارید و می توانید دوباره تلاش کنید، یا تسلیم می شوید و تسلیم شکست می شوید؟ بازخوردی که دریافت می کنید نقش تعیین کننده ای در پاسخ به سوالات بالا دارد. با داشتن این نگرش که می توانید از شکست های خود درس بگیرید، انگیزه تلاش مجدد را خواهید یافت.

شما پیشنهاد بدهید

چه روش هایی را برای یادگیری و یادگیری بیشتر پیشنهاد می کنید؟ پاسخ شما به این سوال که چگونه به مطالعه معتاد شویم چیست؟ آیا روش های فوق را امتحان کرده اید؟ به نظر شما کدام یک موثرتر است؟ تجربیات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.


نحوه خرید - مجموعه توسعه شغلی

مدیر و همکارانتان چطور؟ تعامل موثر داشتن

چگونه به سرعت از نردبان سازمان خود بالا بروید.


دیدگاهتان را بنویسید