کشف شواهدی از دو سیاره فراخورشیدی که برای اولین بار به دور هم می چرخند


سیارات همگرد در یک منظومه معروف به نام PDS 70 کشف شدند که در گذشته هدف مطالعات متعددی بوده است. دانشمندان این سامانه برای اولین بار تصاویر مستقیمی از دو سیاره فراخورشیدی در حال شکل گیری PDS-70b و PDS-70c را مشاهده کردند که از انواع بچه غول های گازی هستند. از دیگر اکتشافات این سیستم می توان به یک قرص تشکیل دهنده ماه در اطراف سیاره اولیه PDS-70c اشاره کرد.

اکنون، با جزئیات بیشتر، اخترشناسان شواهدی از یک ذره کم نورتر از یک سیاره را کشف کرده اند که مداری مشترک با PDS-70b دارد. طبق محاسبات، جرم این جرم تقریبا دو برابر ماه زمین است. اگرچه این مکان یک سیاره نیست، اما محققان هنوز در مورد موقعیت آن هیجان زده هستند.

بالسالوبر روزا و همکارانش این اطلاعات را با بررسی داده های آرشیوی ALMA جمع آوری شده از سیستم PDS 70 بین سال های 2015 و 2018 به دست آوردند. گزارش تحقیق آنها در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد.

توده جدید در نقطه لاگرانژ قرار دارد. هر سیستم دو جرمی دارای پنج نقطه لاگرانژی است. سه نقطه (L1، L2 و L3) موازی با خط اتصال دو جرم هستند و دو نقطه (L4 و L5) در راستای مدار جرم کوچکتر هستند. این نقاط در واقع حفره های فضایی هستند که در آن برهمکنش گرانشی بین دو جرم توسط نیروی مرکزگرای لازم برای حرکت جرم کوچکتر متعادل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید