واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات محرمانه تهران و واشنگتن



معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلویحا ادعای برخی رسانه های صهیونیستی مبنی بر مذاکرات محرمانه تهران و واشنگتن را رد کرد.

به گزارش ایسنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر رایزنی محرمانه ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق اولیه تاکید کرد. که اینگونه شایعات و ایلی به گفتگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ و فریب دارند پاسخ نمی دهد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد: اسرائیل معتقد است که مذاکرات محرمانه بین تهران و واشنگتن در حال انجام است و احتمال توافق محدود و اولیه بین دو کشور وجود دارد که بر اساس آن ایران سطح اورانیوم را افزایش خواهد داد. کره جنوبی با غنی سازی در ازای آزادسازی حدود 20 میلیارد دلار از ارز منجمد خود در عراق، سهم خود را از برداشت از صندوق بین المللی پول کاهش خواهد داد.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا، ودانت پاتل گفت: من مطمئنا به شایعات یا درز مکالمات دیپلماتیک که البته تمایل به نشر اکاذیب و فریب دارد، پاسخ نمی دهم. شما از من، وزیر امور خارجه و پرزیدنت بایدن شنیدید که ایالات متحده متعهد است که هرگز اجازه ندهد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف بر مبنای قابل تایید و پایدار است. همچنین رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز به صراحت گفته اند که ما هیچ گزینه ای را از میز خارج نکرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد سایت مریوان و اظهارات نماینده آمریکا در وین در نشست شورای حکام مبنی بر ناکافی بودن پاسخ تهران به این موضوع، اتهاماتی را مطرح کرد. علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و گفت که آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به وضوح نشان می‌دهد که ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود به گونه‌ای ادامه می‌دهد که اهداف غیرنظامی معتبری نداشته باشد.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما معتقدیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش های گسترده ای برای تعامل با ایران در بسیاری از این موضوعات مربوط به پادمان ها و تعهدات تهران انجام داده است. ما خوشحالیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران توانسته‌اند به توافقی برای افزایش دفعات و شدت بازرسی‌ها در تاسیسات غنی‌سازی ایران دست یابند. با این حال، ما همچنان از ایران می خواهیم که به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و تعهدات خود را تحت بیانیه مشترک ماه مارس با آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید