زنده بودن از ویژگی های ادبیات مقاومت است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز



به گزارش خبرنگار مهر، محدث آشتیانی نویسنده، شاعر آیینی و فعال اجتماعی مهمان برنامه ساعت به وقت قدس در ابتدا درباره تعریف خود از شعر مقاومتی و شعر آیینی گفت: شعر آیینی حوزه وسیعی را در بر می گیرد که یکی است. ادبیات میدان پایداری و مقاومت است. مهمترین ویژگی ادبیات مقاومت زنده آن است. یعنی دارای صفاتی است که طبیعی است و در وجود هر انسانی وجود دارد و انسان را در برابر ظلم به حرکت در می آورد و واکنش نشان می دهد و هیچ زبانی زیباتر و تاثیرگذارتر از زبان هنر نیست. زبان هنر می تواند در زمینه های متنوعی مانند شعر، داستان، فیلم و رمان نقش داشته باشد.

وی درباره ویژگی‌های سرودهای مقاومت افزود: مهم‌ترین ویژگی در ادبیات مقاومت این است که ما با هم هستیم، متحد هستیم و باید از ظلم در هر منطقه‌ای که در غزه، فلسطین و آفریقا جلوه می‌کند خلاص شویم. محمود درویش، از شاعران مقاومت فلسطین، اشعار خود را در مورد مقاومت و در مورد آن سروده است. آفریقا نوشته شده است هر شاعری این احساس آزادی را دارد آرزو کردن نسبت به کشورهای اطراف و مردمی که در این مناطق زندگی می کنند، این احساس آزادی را خواهند داشت آرزو کردن او در آهنگ هایش موثر است.

این شاعر آئینی گفت: اشعار محمود درویش در عرصه رهایی از ظلم وحدت را به ارمغان می آورد. در همان زمان، وظیفه i هنر وجود ندارد و اشعار او مورد توجه مخاطب عام و خاص ادبی قرار می گیرد. هر مخاطبی برداشت خاص خود را دارد و به سمت آزادی حرکت می کند و از اینکه عاشق آزادی باشد هیجان زده می شود.

«ساعت فلسطین» با اجرای علی خلیلی و حامد به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک، آخر هفته ها از شبکه یک سیما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید