رشد تراکنش های موفق 13 درصدی.


گزارش اقتصادی اردیبهشت 1402 شاپرک نشان می دهد که تعداد کل ابزارهای پذیرش در ماه به 10848 ابزار با رشد 0.58 درصدی رسیده است. همچنین نتایج شاخص سهم بازار شرکت های PSP نشان می دهد که در اردیبهشت ماه از نظر مبلغی که این شرکت به ملت پرداخت می کند، بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش اردیبهشت ماه سال 1402 شاپرک، آمار تعداد و ارزش معاملات شاپرک، بیشترین افزایش و کاهش مبلغ معاملات نسبت به ماه قبل به ترتیب در اسفند ماه 1401 و فروردین 1402 اتفاق افتاده است. همچنین در اردیبهشت ماه 1402، 4 میلیون و 164 هزار تراکنش به ارزش 962 همات در شبکه کارت های پرداخت الکترونیکی پردازش شد که نسبت به فروردین ماه 12.72 درصد افزایش داشته است.

تعداد تراکنش های ناتمام در این ماه نسبت به اسفندماه 1.10 درصد افزایش داشته و همزمان با کاهش 12.88 درصدی تعداد تراکنش های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش های ناتمام نیز افزایش یافته است. نسبت تراکنش های ناتمام در کل تراکنش های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل 0.002 درصد افزایش داشته است.

مجموع ابزارهای دریافتی در این ماه با افزایش 0.58 درصدی به 10 هزار و 848 ابزار رسید که از این تعداد 91.17 درصد سهم بازار ابزار فروشگاهی، 7.71 درصد سهم ابزار پذیرش اینترنتی و 1.13 درصد سهم ابزار موبایل پذیرش است.

خدمات خرید کالا، صاحب بیشترین سهم از معاملات

بیشترین سهم از کل تراکنش های اردیبهشت ماه با 92.35 درصد متعلق به کارتخوان فروشگاهی است و از نظر خدمات نیز بیشترین سهم خرید کالا و خدمات با 90.16 درصد از کل تراکنش ها است. میانگین تعداد تراکنش به ازای هر ابزار آنلاین پذیرش کارت 258، هر ابزار موبایل 839 تراکنش، میانگین تعداد تراکنش در هر ابزار کارتخوان فروشگاهی 389 تراکنش است. این در حالی است که میانگین هر تراکنش ابزارهای پذیرش موبایلی و آنلاین به ترتیب 15 و 774 هزار تومان است. میانگین مبلغ هر تراکنش در کارتخوان مغازه به 208 هزار تومان رسید.

در حوزه تأثیر منطقه‌ای ابزارهای پذیرش، شاخص‌ها در ابعاد ملی و استانی نشان می‌دهد که سرانه هر ابزار به ازای هر 10 هزار نفر متقاضی خدمات پرداخت الکترونیکی، 1755 ابزار پذیرش فعال سامانه وجود دارد. بزرگترین روش پذیرش سرانه کارتخوان های فروشگاهی با تعداد 1600 در هر 10000 نفر است.

بیشترین تعداد تراکنش سرانه در دستگاه های کارتخوان

گزارش شاپرک حاکی از آن است که به ازای هر نفر حدود 67.35 تراکنش در کشور انجام شده است. کارتخوان های فروشگاهی نیز با 62.20 درصد به ازای هر نفر، بیشترین تراکنش ابزار را به خود اختصاص داده اند. بنابراین این ابزار بیشترین نفوذ منطقه ای را در کشور دارد.

استان های مازندران، یزد و بوشهر بیشترین تعداد سرانه کارتخوان فروش را در اردیبهشت 1402 دارند. این در حالی است که استان هرمزگان با 76.09 تراکنش به ازای هر نفر بیشترین تعداد تراکنش کارتخوان را به خود اختصاص داده است.

تجزیه و تحلیل خطاهای تراکنش نشان می دهد که دلیل اصلی خطاها خطای کاربر است. این نوع خطاها ربطی به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیکی ندارد و ناشی از عملکرد دارنده کارت است.

همچنین تعداد خطاها در گروه پذیرش 81.9، در گروه بازرگانی 50.95 بوده و کاربر نسبت به ماه گذشته 11.10 درصد افزایش داشته است.

بپردخ ملت بیشترین سهم از بازار PSP را در اختیار دارد

نتایج شاخص سهم بازار شرکت‌های PSP نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه بخش پرداختی این شرکت به دولت بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

مقایسه میزان سهم با گزارش ماه قبل نشان می‌دهد که بین دو شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» و «پرداخت الکترونیک سداد» تغییری در جزء مبلغ سهم ایجاد شده است.

در تحلیل سهم بازار مبلغ تراکنش هر یک از ابزارهای پذیرش در این ماه، بیشترین سهم از مبلغ در دو ابزار پذیرش کارتخوان و موبایل در فروشگاه متعلق به خانه پرداخت ملت است. همچنین بیشترین سهم را در ابزار پذیرش اینترنتی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» دارد.

در تحلیل سهم بازار تراکنش هر یک از خدمات شبکه پرداخت کارت در این ماه، «به پرداخت ملت» بیشترین سهم تراکنش های خرید را به خود اختصاص داده است. شرکت فن آوا کارت بیشترین سهم را در تراکنش های پرداخت و شارژ در این ماه از آن خود کرد.

شرکت کارت الکترونیک دماوند در این ماه موفق به کسب رتبه اول بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرش و کل تراکنش ها شد. در این ماه شرکت پرداخت الکترونیک سداد بیشترین تعداد این شاخص را به خود اختصاص داده است.

در بررسی شرکت‌ها در خصوص تعداد کل دستگاه‌های کارتخوان کم تراکنش و بدون تراکنش مالی بر اساس پایانه‌های فعال سیستمی آن شرکت، مشخص شد که شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» کمترین تعداد این شاخص را به خود اختصاص داده است. بیشترین ضریب در شرکت «پرداخت اضافه اروند امید» به ثبت رسیده است. به طور کلی در اردیبهشت ماه سهم کارتخوان های با تعداد تراکنش کم و بدون تراکنش مالی 83.16 درصد از کل کارتخوان های فعال در شبکه شاپرک است.

بیشترین تعداد سهام متعلق به بانک سپه است

بخش پایانی این گزارش به بررسی بازار بانک های پذیرنده تراکنش کارت و بانک های صادرکننده کارت بانکی تراکنش می پردازد. نتایج شاخص بازار در بخش بانک های پذیرنده نشان می دهد که در اردیبهشت ماه 1402 بانک سپه از نظر تعداد و بانک ملت از نظر مبلغ بیشترین سهم را در بازار معاملات و در

آنها در بین تمام بانک هایی که دریافت می کنند مقام اول را به خود اختصاص دادند. در تحقیق میزان بازار در تراکنش های کارتخوان

در رتبه اول فروشگاه «بانک ملت» و ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید