افشاگری پوتین درباره توافق استانبول; «زلنسکی زیر میز زد» + فیلم – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اولین بار در دیدار با رهبران آفریقایی که دیروز با هدف میانجیگری در مذاکرات صلح مسکو و کی یف به سن پترزبورگ رفته بودند، اسناد محرمانه را فاش کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح بین مسکو و کیف در سال گذشته در ترکیه»، نیروهای روسیه از کیف و مناطق تحت کنترل اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند.

وی افزود: «کیف پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسی به عنوان بخشی از این توافقنامه از امضای توافقنامه خودداری کرد».

به گفته پوتین، در بهار سال 2022، مسکو و کیف به طور ضمنی بر سر پیش نویس توافقنامه ای در استانبول به نام “توافق دائمی بی طرفی و تضمین های امنیتی اوکراین” به توافق رسیدند و پس از آن که روسیه به تعهدات خود از این توافق عمل کرد و کیف را ترک کرد، اوکراین نقض کرد. قرارداد و از امضای قرارداد خودداری می کند.

بر اساس این سند، کشورهای ضامن انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه بودند. به گفته پوتین، عدم پایبندی کیف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش های مخرب غرب» است. رئیس جمهور روسیه با استناد به گزارش مجله “فارین افرز” خاطرنشان کرد: این وقایع (تجاوز به اوکراین) همزمان با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی یف بوده و جانسون رهبر این کشور بوده است. تلاش غرب برای ممانعت از اجرای این توافق.

به نوشته این نشریه، چندین منبع آگاه پیش از این تأثیر تلاش های جانسون برای توقف مذاکرات را روشن کرده و تأیید کردند که جانسون در جریان سفر به کی یف، به دو دلیل عمده از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای مذاکره با روسیه دعوت کرده است. اولاً «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و ثانیاً «غرب در این لحظه آماده پایان دادن به جنگ نیست».

به گزارش فرین افرض، این افشاگری باعث تردید در روایت اوکراین از شکست روسیه در نبرد کیف و همچنین عقب نشینی مسکو از پایتخت و مناطق اطراف اوکراین در بهار گذشته شد. برای غرب، جنگ در اوکراین یک جنگ نیابتی با روسیه است.

در همین راستا پوتین در این نشست تاکید کرد که “بحران مواد غذایی در بازارهای جهانی ناشی از اقدامات غرب است نه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و بحران در بازار بین المللی مدت ها قبل از جنگ به وجود آمده است.”

پوتین در دیدار با هیئت آفریقایی از “رویکرد معتدل و متعادل” میانجی های آفریقایی در قبال جنگ اوکراین قدردانی کرد و در عین حال آمادگی روسیه را برای “مذاکرات سازنده با کسانی که خواهان صلح هستند” اعلام کرد.

هیئتی از رهبران آفریقا به رهبری سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی به مسکو و کیف سفر کردند تا درباره طرح صلح احتمالی برای حل بحران اوکراین گفتگو کنند.

زلنسکی در دیدار روز جمعه با این هیأت، هرگونه مذاکره با مسکو را رد کرد و گفت که “اوکراین به روسیه فرصت دومی نخواهد داد.”

دیدگاهتان را بنویسید