همه چیز درباره رکود گالری/ ادامه تعطیلی چه شد؟ – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – آزاده فضلی: مهرماه سال 1401 بود که به دلیل ناآرامی هایی که پس از درگذشت مرحوم مهسا امینی در کشور به وجود آمد، اوضاع از حالت عادی خارج شد. با این وضعیت مراکز فرهنگی و هنری از جمله سالن های سینما، تئاتر، موسیقی (کنسرت) و گالری های هنری با وضعیت ناپایدار و نیمه تعطیل مواجه شدند و این روند تا پایان آذرماه ادامه داشت.

در قسمت تصویری خبرگزاری مهر در مطلبی با عنوان “تعطیلی گالری ها یا خواب هنرهای تجسمی/ آیا می توان به دنبال مقصر بود؟وضعیت حوزه هنرهای تجسمی به ویژه تعطیلی گالری ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شرایط فراتر از رویکردهای موجود مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و باعث شده تا گالری ها تا حدودی تعطیل شوند و ادامه پیدا کنند. کار آنها. فعالیت های آنها در خفا …

برخلاف آنچه برخی رسانه ها درباره تعطیلی گالری ها از سوی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند، پیگیری های خبرنگار مهر نشان می دهد که نه تنها این گونه نبوده، بلکه مطالبات گالری ها برای برگزاری نمایشگاه نیز همین بوده است. به مرکز هنرهای تجسمی تحویل داده شد و در غیر این صورت نمایشگاه در گالری «اُ» به دلیل رفتار غیرعادی عده ای که ورودی گالری را قرمز کردند و جملاتی بر در و دیوار این گالری نوشتند تعطیل شد. ! در گفت و گو با برخی از گالری داران که نخواستند نامشان فاش شود، خاطرنشان شد که به دلیل ناامنی، گالری ها ترجیح می دهند درب گالری های خود را بسته نگه دارند یا پشت درهای بسته کار کنند.

از سوی دیگر مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در راستای رفع مشکلات و موانع بر سر راه بازگشایی گالری ها 3 نشست جداگانه و جامع با انجمن نگارخانه ها برگزار کرد. همچنین مرکز هنرهای تجسمی برای رفع موانع و مشکلات بر سر راه فعالیت مجدد گالری ها رایزنی ها و تلاش های مشترکی را با نزدیک به 35 نفر از مدیران گالری انجام داد و موفقیت هایی در این زمینه حاصل شد، اما برای عدم موفقیت دامن زدن به فشارها و هجمه هایی که در شرایط کنونی وجود دارد، فعالان عرصه فرهنگ و هنر به ویژه گالری داران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را مجبور به عدم فعالیت در فضای کنونی کرده است، سیاست رسانه ای مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری جلسات و مذاکره با مدیران گالری ها. مبتنی بر سکوت هر چه بیشتر اخبار است، جلوگیری از فشارها و چالش های جدید برای گالری ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی.

برای روشن شدن موضوع تعطیلی گالری ها و برخی از سوالاتی که در این باره مبهم شده است، با مدیرکل هنرهای تجسمی به گفت وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

به هر حال ما با تعطیلی گالری ها مخالفیم

عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضع مرکز در خصوص تعطیلی ناخواسته گالری ها در چند ماه گذشته به خبرنگار مهرا گفت: ابتدا باید بگویم که به نظر من. دو نکته در هر شغل و فعالیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اولاً حرفه ای عمل کنیم و ثانیاً با مشکلات پیش آمده روبرو شویم و قضاوت عادلانه ای داشته باشیم. با توجه به اینکه شما به عنوان خبرنگار هنرهای تجسمی سالهاست در این عرصه فعالیت دارید و این حوزه را به خوبی می شناسید، اعتراف خواهید کرد که سوال «چرا مرکز هنرهای تجسمی گالری ها را تعطیل کرد» اشتباه، غیرحرفه ای و خارج از نظم است. از دایره صداقت است. اما متأسفانه این موضوع در ماه های اخیر از سوی چند رسانه مطرح شده است.

همه چیز درباره رکود گالری/ ادامه تعطیلی چه شد؟

مرکز هنرهای تجسمی به هیچ وجه با تعطیلی گالری ها موافق نیست و نیست چرا که معتقد است گالری های سراسر کشور تنها بستر دائمی اقتصاد هنر و عرضه هنرهای تجسمی هستند. اگرچه در هر شرایطی با تعطیلی گالری ها مخالفیم، اما سعی می کنیم فضای کافی برای فعالیت آنها فراهم کنیم.

وی افزود: می دانید که گالری ها انجمن و صنف خاصی دارند. ضمن اینکه اگر صنف دیگری به هر دلیلی تصمیم بگیرد که برای مدتی در یکی از مشاغل فعالیت نکند (که مطمئناً هزینه و بار مالی این عدم فعالیت را می داند)، متولیان آن صنف نمی توانند از آن بپرسند: «چرا تعطیل کردید. کسب و کار شما؟» (به جز به منظور اشتراک تلاش و حمایت برای حل مشکل) آیا در چنین شرایطی می توان گفت که دستگاه دولتی که نقش نظارت بر صنف مربوطه را دارد آن محیط کار یا کاری را تعطیل کرده است. ؟!

سهرابی ادامه داد: درست است که شرایط جامعه در این زمینه تاثیرگذار است، اما مرکز هنرهای تجسمی با تعطیلی گالری ها موافق نیست و نیست، زیرا معتقد است گالری های سراسر کشور تنها بستر دائمی هستند. برای اقتصاد هنر و کسب هنرهای تجسمی. بنابراین تعطیلی اخیر گالری ها خارج از صلاحیت و وظیفه مرکز هنرهای تجسمی است و چنین تصمیمی از سوی متولیان آن گرفته شده است. همانطور که گفته شد اکثر این تصمیمات به دلیل جبر و فشار وارد شده به گالری ها در این دوره از داخل و خارج و در فضای واقعی و مجازی (به ویژه رسانه های خارجی و شبکه های اجتماعی) بوده که به نظر من می تواند بازتابی باشد و توجه

مدیر کل هنرهای تجسمی بیان کرد: از 120 روز گذشته تا امروز و در ماه های مختلف (مهر، آبان، آذر و آذر) درخواست هایی از مدیران گالری ها و مدیران هنری برای برگزاری نمایشگاه دریافت کرده ایم و با برگزاری همه آنها موافقت کرده ایم اما متأسفانه متقاضیان در نهایت نتوانستند نمایشگاه خود را برگزار کنند که بسیار جای تاسف دارد. اما در پاسخ به اینکه چرا نمایشگاه ها برگزار نشد، باید بگویم که غیر از تصمیمات کانون، اراده دیگری نیز در آن دخیل بود که ما هرگز آن را تایید نمی کنیم. با وجود این، برخی از گالری ها مانند گالری ثالث به شدت به کار خود ادامه دادند و حتی یک روز هم تعطیل نشدند.

چه شد که گالری ها بسته ماند؟

وی خاطرنشان کرد: در عین حال تحت هر شرایطی با تعطیلی گالری ها مخالف هستیم و تلاش می کنیم فضای کافی برای فعالیت آنها فراهم شود.

سهرابی با اشاره به اتفاق نامناسب و هنجارشکنانه ای که در گالری اُ رخ داد، گفت: شاهد بودید که گالری می خواست در فضای فعلی نمایشگاهی برگزار کند که متأسفانه عده ای مانع شدند و جلوی آن را رنگ آمیزی کردند. گالری و متأسفانه مدیر آن گالری مورد هتک حرمت هایی قرار گرفتند که شایسته حوزه هنری نیست!شاید یکی از مهم ترین دلایلی که گالری ها نتوانستند کار کنند همین اتفاق و ترس از تکرار چنین اتفاقاتی باشد. باید گفت حوزه هنری در ماه‌های اخیر با مذاکره و نظارت مستمر تلاش کرد تا بازگشایی گالری‌ها را متقاعد و تسهیل کند، اما متأسفانه این اقدام مذموم و غیرفرهنگی، چالش و مانعی جدی بر سر راه بازگشایی گالری‌ها ایجاد کرد.

ما فعالیت گالری ها را جزو فعالیت های فرهنگی و هنری می دانیم، بنابراین اگر معافیت برای سایر اقشار فرهنگی و هنری لحاظ می شود باید شامل گالری ها نیز شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی در خصوص واکنش به اقدامات و رویکرد شهرداری تهران در خصوص تعطیلی برخی از گالری ها که نسبت به سال های گذشته تشدید شده بود، گفت: وظیفه مرکز هنرهای تجسمی تسهیل و حمایت از این مجموعه است. رشد و ارتقای فعالیت های گالری ها و این استراتژی جدی ما در مرکز است. اساساً سیاست وزارت فرهنگ و گرایش اسلامی مبتنی بر حمایت همه حوزه‌های هنری است و در مرکز هنرهای تجسمی، گالری‌ها به‌عنوان بستری دائمی برای ارتقای اقتصاد هنر و هنرمندان مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند. تمام اقدامات تعریف شده توسط ما مطابق با این استراتژی خواهد بود. ما فعالیت گالری ها را جزو فعالیت های فرهنگی و هنری می دانیم، بنابراین اگر معافیت برای سایر اقشار فرهنگی و هنری لحاظ می شود باید شامل گالری ها نیز شود.

وی ادامه داد: در این بین بحث فعالیت گالری ها در واحدهای مسکونی مطرح شد و ما به عنوان وظیفه خود وارد آن موضوع شدیم و مکاتبه ای با ریاست محترم شورای شهر و شهردار محترم انجام شد. تهران. ، که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت. در این راستا اقدامات اولیه انجام شد و علاوه بر آن طی مکاتبات رسمی با ریاست محترم منطقه ۲ گالری که توسط شهرداری تعطیل شده بود بازگشایی شد.

پیشنهاد می شود کارگروهی برای حل مشکلات گالری داران تشکیل شود

سهرابی با تاکید بر اینکه موضوع فعالیت گالری ها در واحدهای مسکونی موضوعی جدی و مهم است، گفت: این موضوع باید با همکاری گالری ها حل شود اما در بازدید از گالری سوم به این موضوع اشاره کردم و پیشنهاد دادم که یک کارگروهی متشکل از نمایندگان در مرکز هنرهای تجسمی انجمن های گالرییست ها تشکیل شود که مشکلات مربوط به آن ها را حل کنند تا بتوانیم به طور جدی و منظم بر روند حل این مشکلات نظارت داشته باشیم.

همه چیز درباره رکود گالری/ ادامه تعطیلی چه شد؟

وی همچنین اضافه کرد: باید نظرات شهرداری تهران را نیز در این زمینه بشنویم و یک طرفه جلوی قاضی نرویم چرا که عده ای به نام گالری فعالیت های دیگری انجام می دهند و گالری بهانه ای برای اقدامات غیرمرتبط آنهاست. . البته شهرداری به این موضوع منعکس نمی کند و ما هم. بنابراین گالری داران باید در این زمینه حساسیت نشان دهند و با تشکیل کارگروهی منسجم در حل این گونه مشکلات مشارکت کنند.

گالری های زیر نظر شهرداری تهران هم باید مجوز بگیرند

مدیر کل هنرهای تجسمی همچنین درباره نگارخانه های شهرداری تهران مانند نگارخانه های خانه هنرمندان ایران که زیر نظر مرکز هنرهای تجسمی نیستند به خبرنگار مهرا گفت: قوانین جمهوری اسلامی ایران باید برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می شود و تبعیض در این زمینه وجود ندارد. قانونگذار تعیین و تعیین کرده است که کدام وزارتخانه یا مأمور باید اداره هر بخش را بر عهده بگیرد. انگار تصمیم گرفتیم داخل وزارت فرهنگ بسازیم و کاری به شهرداری نداریم! آیا شهرداری چنین اقداماتی را انجام می دهد؟ br بنابراین قانون باید برای همه یکسان اجرا شود و همه تابع قانون و قانونگذار باشند. بنابراین لازم است گالری های زیر نظر شهرداری تهران و سایر نگارخانه ها از مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرند. در آن صورت با توجه به سیستمی شدن مجوز گالری ها، در اولین فرصت به درخواست آنها رسیدگی و مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد.

خروج آثار هنری از کشور در اسرع وقت بدون معطلی و با کمترین سخت گیری نظر هیات نظارت

در قسمت دوم سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا و چگونه با خروج آثار هنری از کشور موافق است؟ وی گفت: تاکنون برخی از مردم ناراحت بودند که چرا روند صدور مجوز خروج آثار هنری از کشور به کندی پیش می رود؟ اگرچه این فرآیند در کمترین زمان ممکن انجام می شود و حتی در مواردی جلسات شورا را به صورت آنلاین برگزار می کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن به درخواست های هنرمندان و گالریست ها پاسخ دهیم. با وجود این، برخی همچنان ابراز نگرانی می کنند! اما در مورد دلیل این سوال باید بگویم که اولین نکته این است که آثار متعلق به هنرهای زیبای اسلامی ایرانی باید در سطح جهانی به نمایش گذاشته شود، زیرا از یک سو نمایانگر هویت اسلامی-ایرانی ماست و از سوی دیگر نمایانگر هویت اسلامی ماست. مهارت و توانایی هنرمندان ایرانی. نکته دیگر اینکه در پاسخ به نگرانی هایی که برخی در خصوص خروج آثار هنری از کشور ابراز داشته اند، باید بگویم که این امر به درخواست اشخاص حقیقی یا حقوقی صورت می گیرد و ما موظف هستیم در چارچوب قوانین و مقررات موجود به این درخواست ها رسیدگی کنیم. . در روزهای اول حضورم در مرکز هنرهای تجسمی، برخی انتقاد کردند که چرا این مرکز در عرصه بین المللی کار نمی کند! از آنجایی که فعالیت هنرمندان و گالری ها و تداوم آن برای ما بسیار حائز اهمیت است، در ماه های آخر که فعالیت گالری ها کاهش یافت، بنا به درخواست برخی از هنرمندان و گالری ها تصمیم گرفتیم در اسرع وقت و بدون اتلاف وقت از کشور خارج شویم. و با کمترین سخت گیری اخذ نظر هیات نظارت و مکاتبه با گمرک در این خصوص.

نکته سوم و مهمتر این است که با صدور مجوز صادرات آثار هنری از کشوری به کشور دیگر ارز قابل توجهی وارد می شود که نشان از فعالیت بازار هنرهای تجسمی در عرصه بین المللی دارد.

همه چیز درباره رکود گالری/ ادامه تعطیلی چه شد؟

عبدالرضا سهرابی در پایان یادآور شد: شاید این نکته قابل ذکر باشد که اگر برخی کارها را انجام دهیم یا نکنیم در هر صورت عده ای راضی و عده ای ناراضی و در برخی موارد موضع نارضایتی و رضایتمندی مردم خواهد بود. نقل مکان کرد. مرکز هنرهای تجسمی با احترام به همه سلایق و علایق، موظف و متعهد می‌داند که حمایت همه‌جانبه از هنرمندان این عرصه و ایجاد و ارتقای هر چه بیشتر پایه‌های اقتصاد هنر را در چارچوب قوانین و مقررات انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید