انتشار مقالات رودی متی درباره تاریخ اقتصادی و اجتماعی عصر صفوی – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حلقه های مفقوده: برگ هایی از تاریخ اقتصادی و اجتماعی ایران صفوی» نوشته رودی مطیعی با ترجمه سامیه خانی پور در 398 صفحه و با قیمت 260 هزار تومان توسط نشر تاریخ ایران منتشر شده است.

سامیه خانی پور دارای دکترای تاریخ و در حال حاضر عضو هیئت علمی ایران شناسی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان است. به گفته وی، کتاب «ایران و بحران اقتصادی: توسعه اقتصادی ایران در قرن دوازدهم قمری» در تاریخ ایران منتشر شده است که مقدمه آن در این نشانی قابل مشاهده است.

اما «حلقه های گمشده» شامل مجموعه مقالاتی از رودی متی، شرق شناس و ایران شناس به نام هلندی است که خدمات فوق العاده ای به فرهنگ و تاریخ ایران کرده است. موضوع او تاریخ اقتصادی و اجتماعی ایران در دوران صفویه است. متأسفانه پژوهشگران ایرانی نتوانسته اند آن طور که باید محتوای ارزشمندی در این حوزه از تاریخ تولید کنند که بیشتر آن به نبود تخصص لازم و نبود اطلاعات و عدم دسترسی به اسناد مربوط می شود.

متی در این مجموعه به تشریح و تشریح وضعیت اقتصادی ایران به ویژه تعامل و تجارت ایران با شرکت های بریتانیایی، هلندی و فرانسوی هند شرقی و میزان واردات و صادرات ایران در دوران صفویه پرداخت و بر اقتصاد تک محصولی مبتنی بر ابریشم تاکید کرد. .

«حلقه های گمشده» نیز به بررسی سیاست های اقتصادی ایران و عملکرد اقتصادی شاهان صفوی می پردازد و نقش آنها را در شکوفایی و رکود اقتصادی کشور در این دوران نشان می دهد. متی همچنین توانست وضعیت اجتماعی از جمله آداب و رسوم ایرانیان و دیدگاه آنها نسبت به غربی ها را برای خواننده و مخاطب توضیح دهد. این برای شناسایی دیدگاه ایرانیان نسبت به غرب و غربی ها بسیار مفید و مفید است. نباید فراموش کرد که این یافته ها در منابع دسته اول ایران دوره صفوی ثبت نشده است.

این کتاب شامل 9 مقاله (فصل) با عناوین زیر است:

فصل اول: دیدگاه‌های صفویه از غرب: علاقه یا اکراه

فصل دوم: بازرگانان صفوی: بررسی شرکای تجاری آنها و تحلیل تصورات دولت از آنها

فصل سوم: قهوه در عصر صفوی: تجارت و مصرف

فصل چهارم: سیاست ضد عثمانی و حقوق ترانزیت تجارت ابریشم قرن هفدهم بین ایران صفوی و مسکو

فصل 5: ضیافتی شیرین برای پادشاه انگلستان و هلند در دربار شاه سلطان حسین (سلطنت 1722-1694م/1135-1005م.)

فصل ششم: شرکت هند شرقی هلند و ابریشم خام آسیایی: از ایران تا بنگال از طریق چین و ویتنام

فصل هفتم: تجارت طلا بین ونیز و سورات در اواخر عصر صفویه

فصل هشتم: رونق و انحطاط بندر بصره در قرن 16 و 17 میلادی / 10 و 11 قمری

فصل نهم: روایت شاهدان عینی از سقوط سلسله صفویه

دیدگاهتان را بنویسید