نسل جدید پردازنده های اینتل از استانداردهای DDR5 و PCIe 5.0 و بیشتر پشتیبانی می کنند

اینتل به طور رسمی اطلاعات جدیدی را برای پشتیبانی از پردازنده های رومیزی نسل دوازدهم خود به نام Alder Lake-S منتشر می کند از حافظه DDR5 استاندارد پورت رابط PCIe Gen 5 و سایر ویژگی ها را مورد بررسی قرار می دهد.

اینتل تأیید کرد که دوازدهمین نسل از پردازنده های رومیزی شرکت Alder Lake-S با پشتیبانی از حافظه DDR5 و نسل پنجم پورت های PCI-Express ، بیش از دو برابر سرعت انتقال داده های نسل فعلی DDR4 و PCI-Express Gen 4 به تراشه های Alder Lake-S شامل رابط حافظه دو کاناله DDR5 با سرعت انتقال داده 4800 مگاهرتز (و فراتر از آن در حالت اورکلاک) است. این امر باعث می شود پردازنده های جدید اینتل به سرعتی فراتر از DDR5-7200 دست پیدا کنند. استاندارد DDR5 علاوه بر سرعت ، انتظارات را در مورد میزان استفاده از حافظه نیز دوچندان می کند.

در نسل جدید ، انتظار می رود استفاده از ماژول های تک ردیف 16 گیگابایتی به یک کلاس رایج در بین کاربران تبدیل شود و ماژول های حافظه 32 گیگابایتی یک ردیفه نیز در مدل های ممتاز امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر این ، ماژول های دو لایه 64 گیگابایتی به زودی در دسترس خواهند بود. تولید کنندگان برجسته حافظه DDR5 همچنین به آرامی شروع به معرفی اولین محصولات خود در آماده سازی برای راه اندازی پردازنده ها می کند Alder Lake-S در سه ماهه چهارم 2021.

تراشه های پردازنده Alder Lake-S

کنترل کننده های حافظه سیستم می توانند فرکانس و ولتاژ حافظه را به صورت پویا یا پویا بر اساس دسترسی به قدرت یا عملیاتی که در حال حاضر روی ماژول حافظه انجام می شود ، تنظیم کنند. این اولین بار است که قابلیتی به نام Dynamic Memory Clock برای رایانه های شخصی در دسترس قرار می گیرد. به عبارت دیگر ، این ویژگی می تواند به معنای اورکلاک اتوماتیک Turbo برای ماژول حافظه مورد استفاده باشد.

اینتل همچنین از “پشتیبانی از اورکلاک پیشرفته” به عنوان یکی دیگر از ویژگی های جدید پردازنده های خود نام برد ، اما در مورد عملکرد آن جزئیات بیشتری ارائه نکرد. در حالی که پشتیبانی از استاندارد DDR5 چندین مزیت برای نسل جدید پردازنده های اینتل دارد ، سری Alder Lake همچنان از حافظه DDR4 و LPDDR4 پشتیبانی می کند. پشتیبانی از استاندارد LPDDR5-5200 نیز به لیست پشتیبانی از تراشه های آلدرلیک اضافه شده است. چیزی که می تواند برای دستگاه های قابل حمل بسیار مهم باشد.

به منظور وضوح ، لازم به ذکر است که یکی از درگاه های پردازنده جدید اینتل از DDR5 و دیگری از DDR4 پشتیبانی نمی کند. در واقع ، همه قالب ها از چهار استاندارد حافظه ذکر شده پشتیبانی می کنند. در حال حاضر مشخص نیست که وی پس از ترک پست چه کار خواهد کرد.

فناوری حافظه پردازنده های نسل دوازدهم اینتل

پشتیبانی از PCI-Express Gen 5.0 یکی دیگر از ویژگیهای پورت ورودی / خروجی عالی در پردازنده های جدیدتر اینتل است. نسل پنجم پورت استاندارد PCI-Express پهنای باند انتقال داده را تا 32 گیگابیت در هر خط ، تا دو برابر استاندارد افزایش می دهد PCIe Gen 4 پهنای باند را ارائه می دهد. PCIe Gen 5 عملا امکان استفاده از تراشه های بسیار سریع NVMe SSD با سرعت بیش از 10 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می کند. پردازنده های Intel Alderlick دارای 16 خط PCIe Gen 5 و 4 خط PCIe Gen 4 هستند ، خطوط PCIe 5.0 را می توان به دو خط 8 بیتی برای گرافیک و 2 خط چهار خطی برای ذخیره سازی تقسیم کرد. اما از 16 اسلات PCIe 5.0 برای کارت گرافیک SSD PCIe 5.0 و حافظه نمی توان به طور همزمان استفاده کرد.

نسل پنجم استاندارد PCIe در تراشه های Alder Lake-S

PCH این تراشه ها دارای 12 خط پایین دست با استاندارد PCIe Gen4 و 16 مسیر PCIe Gen3 است. در هر صورت ، حتی نسل بعدی GPU های RDNA3 یا Ada Lovelace انتظار نمی رود که 16 خط PCI-Express 4.0 را اشباع کنند. جالب اینجاست که اینتل از PCI-Express Gen 5 برای معرفی استاندارد جدید تاندربولت استفاده نمی کند و در توضیحات ارائه شده ، پورت تاندربولت 4 با پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه به عنوان یکی از پلتفرم های ورودی / خروجی است. این پردازنده ها نامگذاری شده اند. این می تواند نشان دهد که اینتل همچنان استانداردهای پیشرفته را تعبیه می کند PCIe در تراشه های متصل به رابط PCIe خود با چالشی روبرو است. باید دید تراشه های سری 600 می توانند فراتر از جنرال 3 باشند یا خیر.

در نهایت ، می توانید نظرات خود را در این مورد با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید