«تکنولوژی» در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت



یکی از اعضای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در چرخه نوآوری گفت: تعامل ذهن و محیط به طور قابل توجهی تحت تأثیر فناوری است.

به گزارش ایسنا، لیلا اردبیلی، دکترای مردم شناسی از دانشگاه تهران در یادداشتی به تشریح جایگاه فناوری در پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

وی گفت: امروزه با گسترش نقش فناوری در زندگی و فعالیت های روزمره انسان، شاهد آن هستیم که فناوری به عنوان یکی از متغیرهای محیط بر درک انسان از محیط و پدیده های پیرامون آن تأثیر می گذارد. به این ترتیب می توان رابطه عمیق و نزدیکی بین ذهن، محیط و فناوری ترسیم کرد، یعنی تعامل ذهن و محیط به طور قابل توجهی تحت تأثیر فناوری است و فناوری واسطه ای در درک انسان از محیط است.

از سوی دیگر، ذهن انسان در خلأ با پدیده‌های پیرامونی مواجه نمی‌شود، بلکه مدل‌های فرهنگی و طرح‌های اجتماعی و تاریخی موجود در ذهن جمعی جامعه بر رویارویی تکنولوژیک و در نتیجه انتخاب‌های تکنولوژیکی آن تأثیر می‌گذارد.

بنابراین مواجهه افراد با تکنولوژی در همه جای دنیا یکسان نیست، اما در فرهنگ ها و جوامع مختلف شاهد برخوردهای متفاوتی با یک تکنولوژی خاص هستیم، یعنی بر اساس اصل شناخت که معتقد به دیالکتیک بین شناخت و محیط است. می توان گفت نه تنها محیط فناوری بر ذهن جمعی و فرهنگی تأثیر می گذارد، بلکه تغییرات و توسعه فناوری بر ماهیت دانش جمعی ما در مورد محیط زیست تأثیر می گذارد، بلکه بر مدل های فرهنگی و درک اجتماعی-تاریخی ما از محیط و پدیده ها تأثیر می گذارد. اطراف ما تحت تاثیر تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

بنابراین در مسیر تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، باید دستاوردهای جامعه با فناوری و نحوه انطباق با فناوری های جدید، دستاوردهای علوم شناختی به ویژه در انسان شناسی و جامعه شناسی شناختی را که دارای تکنولوژی و ذهنی هستند، بشناسیم. انتخاب‌ها و نمایندگی‌های اجتماعی در این جلسات و انتخابات.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید