اختراع یک محقق ایرانی، ناجی زنان جهان


دکتر. مریم ضیایی بنیانگذار iSono Health و یکی از محققین موفق ایرانی است که توانسته یک دستگاه پوشیدنی بسیار کاربردی و مفید بسازد که در غربالگری سینه بسیار خوب عمل می کند.

به گزارش ایسنا، iSono Health یک شرکت پزشکی مستقر در سانفرانسیسکو به ریاست مریم ضیایی است. ضیایی و دیگران در شرکت پزشکی اخیراً سیستمی به نام ATUSA توسعه داده اند. ATUSA یک سیستم سه بعدی پوشیدنی برای اسکن اولتراسوند سینه است. دستگاه بر روی قفسه سینه قرار می گیرد و برای گرفتن تصاویر ثابت با کیفیت بالا از سینه افراد به تجربه یا مهارت اپراتور متکی نیست.

از آنجایی که اسکن به صورت خودکار انجام می شود، افرادی که اپراتور اولتراسوند نیستند، مانند دستیاران پزشکی نیز می توانند از آن استفاده کنند. این سیستم همچنین از هوش مصنوعی برای کمک به تفسیر اسکن ها و تصمیمات درمانی استفاده می کند.

این سیستم انتقال را می توان در تخت بیمار استفاده کرد، به این معنی که می تواند برای استفاده در نقاط دورافتاده یا نادر جهان نیز مناسب باشد. از آنجایی که سرطان سینه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان است، بهبود دسترسی زنان به فناوری اسکن با کیفیت بالا کلید کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان است.

این شرکت اخیرا اعلام کرده است که سیستم ATUSA دارای مجوز از سازمان غذا و دارو است. وب سایت مدگجت این فرصت را دارد که با مریم ضیایی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران iSono Health درباره این فناوری صحبت کند.

لطفاً یک مرور کلی از تصویربرداری پستان و اهمیت آن در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان ارائه دهید.

مریم ضیایی: تصویربرداری سینه شامل تعدادی ابزار و تکنیک برای غربالگری و تشخیص سرطان سینه است. بسیاری از زنان با نوعی تصویربرداری از پستان آشنا هستند زیرا از هر هشت زن یک زن در طول زندگی خود به سرطان سینه تهاجمی مبتلا می شود و سرطان سینه به عنوان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر جهان شناخته می شود. با این حال، سرطان پستان در صورت تشخیص زودهنگام (در حالی که هنوز در بافت پستان موضعی است)، نرخ بقای 99٪ دارد. اکثر مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه در زنانی رخ می دهد که تحت غربالگری قرار نگرفته اند یا تحت معاینه قرار می گیرند، بنابراین نظارت منظم بر سلامت پستان می تواند بقا را به حداکثر برساند.

محدودیت‌های روش‌ها و فناوری‌های فعلی تصویربرداری سینه چیست؟

مریم ضیایی: ماموگرافی سالانه یا هر دو سال یک بار اولین ابزار غربالگری سرطان سینه است، اما در تشخیص زودهنگام سرطان پستان کاستی های قابل توجهی وجود دارد. ماموگرافی در زنان با سینه های ضخیم حساسیت محدودی دارد. همچنین زنان جوان حق انجام ماموگرافی را ندارند یا زنانی هستند که به دلیل عدم دسترسی به مرکز تصویربرداری پستان یا ترس از اشعه ایکس نمی توانند برای ماموگرافی مراجعه کنند. به دلیل دسترسی محدود، بسیاری از سرطان ها در فواصل بین معاینات تشخیص داده می شوند و به دلیل حساسیت محدود، برخی از آنها به طور کامل توسط ماموگرافی قابل مشاهده نیستند. سونوگرافی در بهبود تشخیص سرطان سینه در زنان با سینه های ضخیم موثر است و مقرون به صرفه ترین، مقیاس پذیرترین و مقرون به صرفه ترین راه حل در جهان است. با این حال، وابستگی شدیدی به مهارت اپراتور برای به دست آوردن تصاویر اولتراسوند با کیفیت خوب وجود دارد. در سطح جهانی، کمبود متخصصان حرفه ای سونوگرافی وجود دارد. سیستم ATUSA تصویربرداری خودکار پستان را به شکل قابل حمل امکان پذیر می کند، که با افزایش قابلیت های تشخیصی، دسترسی به میلیون ها زن در سراسر جهان را بهبود می بخشد، در حالی که غربالگری کوتاه تر و کارآمدتر را امکان پذیر می کند.

چه چیزی شما را برای توسعه این فناوری ترغیب کرد؟

مریم ضیایی: iSono Health توسط دو مهندس دکترا تأسیس شد که تجربیات شخصی مشابهی در مورد از دست دادن عزیزانشان در اثر سرطان سینه به دلیل فقدان ماموگرافی دقیق داشتند. با توجه به ناکافی بودن ماموگرافی به خصوص در خانم هایی که سینه های ضخیم دارند، به دنبال راهی برای رفع این مشکل بودیم. برای نظارت بر سلامت سینه، به زنان نیز گفته می شود که معاینه سینه ماهانه برای بررسی تغییرات در بافت سینه انجام دهند. با این حال، 90 درصد از زنان این آزمایش را انجام نمی دهند و آنهایی که انجام می دهند مطمئن نیستند که کدام تغییرات طبیعی است یا غیر طبیعی. بنابراین ایده ایجاد یک سیستم جدید و ابتکاری با استفاده از سونوگرافی مطرح شد که یک فناوری اثبات شده برای تصویربرداری از پستان به منظور بررسی بافت و جستجوی دقیق تر این تغییرات است.

در مورد سیستم ATUSA به ما بگویید.

اختراع یک محقق ایرانی، ناجی زنان جهان

مریم ضیایی: سیستم ATUSA اولین سونوگرافی سه بعدی سینه اتوماتیک و قابل حمل در نوع خود است. اسکنر ATUSA به لوازم جانبی پوشیدنی متصل می شود که کل حجم سینه را در میدان دید اسکنر قرار می دهد. این سیستم به طور خودکار کل حجم سینه را تنها در دو دقیقه با اسکن خودکار پروب خطی اسکن می کند. این نرم افزار تصاویر را در زمان اسکن نمایش می دهد، سپس تصاویر سونوگرافی حجمی سه بعدی را در سطوح مختلف بازسازی و نمایش می دهد و به پزشک اجازه می دهد تا آنها را بر اساس یافته های خود تفسیر کند. این نرم افزار برای ادغام یکپارچه با انواع الگوریتم های یادگیری ماشین طراحی شده است تا به پزشکان در تشخیص و طبقه بندی موارد مختلف کمک کند.

چگونه این سیستم نیاز به تخصص اپراتور را کاهش می دهد؟

مریم ضیایی: کمبود متخصصان ماهر اولتراسوند در سراسر جهان وجود دارد، و با سونوگرافی دستی معمولی، وابستگی شدیدی به مهارت اپراتور برای به دست آوردن تصاویر اولتراسوند با کیفیت خوب وجود دارد. به عنوان مثال، زاویه و فشاری که متخصص سونوگرافی برای قرار دادن دستگاه روی بافت برای ایجاد تصویر استفاده می کند، می تواند بسیار متفاوت باشد. سیستم ATUSA تصویربرداری خودکار از سینه را به شکل قابل حمل و فشرده امکان پذیر می کند که این امکان را به دستگاه می دهد تا توسط متخصصان غیر سونوگرافی و همچنین دستیاران پزشکی کار کند. همچنین امکان تکرار تصویربرداری را فراهم می کند، که برای تصویربرداری از پستان حیاتی است.

آیا تصاویر سه بعدی تولید شده توسط این سیستم برای شناسایی زباله هایی که در غیر این صورت ممکن است نادیده گرفته شوند ارزشمند هستند؟

مریم ضیایی: تصویر سه بعدی به پزشکان کمک می‌کند تا بافت‌ها را از سطوح مختلف ببینند و به آنها اجازه می‌دهد ضایعاتی را که در هر جهت دلخواه در اندازه سینه رشد کرده‌اند شناسایی کنند. قابل حمل بودن سیستم ATUSA امکان استفاده از آن را در خارج از محیط های بالینی معمولی فراهم می کند. این سیستم را می توان به راحتی در مناطق دورافتاده یا کم منابع مانند واحد سیار یا مرکز بهداشت اجتماعی روستایی بدون نیاز به سونوگرافیست های مجرب استفاده کرد. سیستم ATUSA به طور خاص برای افزایش دسترسی زنان به تصویربرداری سینه طراحی شده است، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می کنند، بنابراین آنها مجبور نیستند برای دسترسی به مرکز تصویربرداری سینه به شهرهای بزرگ سفر کنند.

نکاتی در مورد دکتر مریم ضیایی

دکتر. ضیایی فارغ التحصیل مهندسی برق است که کارآفرین هم شده است. دکتر. مریم ضیایی بیش از 15 سال تجربه در زمینه تحقیق و توسعه دستگاه ها و سیستم های ریز مقیاس الکترونیکی پرقدرت دارد. او چندین گروه مهندسی را در زمینه طراحی و ساخت مبدل های پیزوالکتریک رهبری کرده است. مریم ضیایی فارغ التحصیل رشته کارآفرینی از دانشکده بازرگانی استانفورد است.

او نویسنده مقالات و پتنت های متعددی در زمینه MEMS / حسگرهای سیستم های میکروالکترومکانیکی است و به طور منظم به عنوان منتقد ادبی برای مجلات، کمیته های برنامه های فنی و همچنین منتقد بنیاد ملی علوم و سایر سازمان های دولتی کار می کند. سیستم های میکروالکترومکانیکی (MEMS) یک فناوری از سیستم های میکرومتری بسیار کوچک هستند.

او دارای دکترای مهندسی برق از استنفورد و مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی برق از دانشگاه برکلی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید