با «بلیط شناور» گیشه را نجات دهید/ مخاطبان از دوران کرونا کم شده! خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



سجاد نوروزی کارگردان سینما آزادی تهران درباره اجرای آزمایشی طرح شناور بلیت فروشی سینماهای هنر به خبرنگار مهر گفت: تبدیل به اثر شد. شاید عاملی مانند کرونا به این دگرگونی سرعت بخشیده باشد، اما به طور کلی، در سطح جهانی و از نظر تولید، عرضه و تبلیغات، مانند هر کسب و کار دیگری، سینما تکامل یافته و سازوکارهای جدیدی برای جذب مخاطب ایجاد شده است.

وی افزود: در همه مشاغل حتی صنایع بزرگ و مشاغل دلالی و خدماتی نسبت به 10 یا حتی 5 سال پیش نحوه تعامل افراد تغییر کرده و طرح های جدیدی انجام شده است. متاسفانه در 20 سال گذشته در سینمای ما هیچ خلاقیت و طراحی جدیدی برای تعامل بهتر با مخاطب، ایجاد ظرفیت های جدید و حتی حفظ مخاطب ندیده ایم. تنها تغییر اساسی در حوزه تولید و توزیع، تغییر آنالوگ به دیجیتال بود، اما سازوکارهای سنتی در حوزه غربالگری ادامه داشته است. گویی در توده ای متراکم و انعطاف پذیر هستیم من با آن روبرو هستم ما هر کاری می کنیم موظفند به عنوان مخاطب به سینما بیایند!

نوروزی تاکید کرد: حداقل در 15 سال گذشته اینگونه با مخاطب برخورد کرده ایم. طبق نظر مخاطب اسم من هست ما میخواهیم اینجوری فیلم بسازیم، اینطوری نشونش بدیم و شما باید بیایید ببینیدش! این رویکرد ربطی به دولت ندارد. این نگرش سنتی و تاریخ گذشته در بخش خصوصی سینمای ما نفوذ کرده است. امروز اگر به بحث های روز فیلم ایران در رسانه ها نگاهی بیندازید، می بینید که هنوز دعواها و دعواها تمام شده است. قوانین و نهادی خاص است، گویی موضوع به اصطلاح «مخاطب» بی ربط است. این عارضه «سینما به اجاره» و سینمایی است که از تماشاگر درآمدی ندارد.

کارگردان سینما «آزادی» افزود: در چنین شرایطی از دو سال پیش که تیم جدیدی در حوزه هنری تاسیس شد، این موضوع ما را نگران کرد اما نخواستیم وارد آب شویم و وارد پروژه های هیجان انگیز شویم. مثلاً بلیت نیم‌فروشی.» این برخوردهای احساسی اغلب نتیجه نمی‌دهد و ما به دنبال کار علمی جدی در این زمینه بوده‌ایم. مستقر آن طرح با قیمت متغیر ارائه شد.

وی افزود: فروش بلیت شناور تجربه ای است که پیش از این در سراسر جهان انجام می شد و امروز در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در قالب باشگاه های مخاطبان اجرا می شود که خدمات ویژه ای ارائه می کنند. در این طرح قیمت بلیت یک فیلم یک ساعت و 45 دقیقه با قیمت بلیت فیلم 90 دقیقه ای متفاوت است. دو هفته اول پس از اکران هر فیلم، قیمت بلیت با قیمت بلیت متفاوت است. هفته‌های بعد. قیمت بلیط در ساعات مختلف روز تغییر می‌کند. خدمات ویژه برای گروه‌های خاص مانند بازنشستگان یا دانشجویان ارائه می‌شود. اینها یک تجربه جهانی جاافتاده است که در آن زندگی و مامت مخاطب سینما در بحران است، باید وارد آن می شدیم.

نوروزی در ادامه تاکید کرد: سینما آزادی به طور کامل درگیر این پروژه است و از امروز شنبه 28 خرداد این پروژه تمرینی برای فیلم خواهد بود.حناساجرا خواهد شد. این پروژه در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از این مرحله آن را به تمامی فیلم ها تعمیم خواهیم داد. در حال مذاکره با همه صاحبان آثار هستیم تا این الگوی بسیار صحیح و جدی را با رویکرد علمی در سینمای ایران پیاده کنیم و به نتایج خوبی برسیم.

این فیلمبردار از واکنش کلاس می گوید صاحبان سینما وی با اشاره به اصرار آنها بر لزوم افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: باید یاد بگیریم که در رابطه با اتفاقات روز تحلیل های به روز و کافی داشته باشیم. وقتی از افزایش قیمت بلیت سینما صحبت می کردیم، وضعیت تورم در جامعه مثل امروز نبود. سال گذشته شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم اما امسال با سیل مواجه هستیم! در این شرایط تحلیل منطقی این بود که ما به عنوان فیلمبردار می توانیم هزینه های خود را تامین کنیم. علاوه بر این، حوالی آبان و آذر سال گذشته، بحران مخاطب شباهتی به آنچه در نوروز دیدیم و همچنان شاهد آن هستیم، نبود. بدبینانه ترین سناریوی ما برای استقبال از مخاطب در این دوره محقق شد. امروز اما باید در مورد شرایط جدید تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: سناریوی خوشبینانه ما بازگشت به قبل از کرونا بود که کاملاً حذف شد، سناریوی واقع بینانه ما کاهش جزئی مخاطبان بود، اما همان سناریو محقق نشد و اکنون مجبوریم مستقر یک سناریوی بدبینانه بسازید. سمفونی امروز هم داده های لازم را در اختیار ما قرار نمی دهد که بتوانیم وضعیت مخاطب را با وضعیت سال گذشته مقایسه کنیم. واقعیت این است که در ماه ژوئن است 1401 که در مقایسه با آذر تاج نیست 1400 تاج بود، مخاطب ما کم شد! حتما باید به این موقعیت ها فکر کنیم.

این فیلمبردار تاکید کرد: به نظر من صاحبان سینما وی همچنان از طرح تغییر قیمت بلیت سینما استقبال خواهد کرد. این طرح و همچنین ماجرای نیمی از بهای بلیت سه شنبه ها باید در همه سینماها گنجانده شود و تبدیل به یک سنت شود.

نوروزی درباره وضعیت اکران اینترنتی در شرایط فعلی ادامه داد: چون ما همیشه در کشور خود می خواهیم فراتر بیایید روی تجربیات مرسوم و همچنین در زمینه غربالگری آنلاین کار کنیم مشابه ما عمل می کنیم! در دنیا هرگز نخواهید دید که فیلمی همزمان با اکران در سینماها روی پلتفرم اکران شود. قطعا در حوزه غربالگری آنلاین جدی تر است صاحبان سینما آنها زیر آن نخواهند رفت. اگر قرار است فیلم همزمان در سینماها و آنلاین نمایش داده شود، لوث هر دو جریان را روی صفحه نمایش دهید. فیلم باید در سینماها یا در بسترهای اینترنتی نمایش داده شود.

وی در پایان گفت: اکران اینترنتی در این شرایط فروش فیلم در سالن را غیر ممکن می کند. زیرساخت های سینمایمان را با دست خودمان خراب می کنیم! در سرتاسر دنیا، زمانی که این فیلم در سینماها برای عموم اکران می شود، روی پلتفرم ها در دسترس است. اتفاقی که الان می افتد با هیچ منطقی همخوانی ندارد! اگر فقط به علایق صنف توجه شود، من به عنوان فیلمبردار می‌توانم در قرارداد اعلام کنم که فقط فیلم‌هایی را نمایش می‌دهم که نمی‌خواهند آنلاین شوند. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، ما نیز ابزارهایی برای حل آن داریم.

دیدگاهتان را بنویسید