انتشار برنامه جنجالی پیشنهادی وزیر ارشاد برای سینما و توضیحات وی در این زمینه

محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد با ارائه برنامه های خود واکنش های زیادی را برانگیخت.

اخیراً سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران ، محمدمهدی اسماعیلی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی کرد. اسماعیلی پس برنامه های پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد در قالب متن طولانی. برنامه هایی که البته حاشیه های زیادی ایجاد کرد ، زیرا متن مملو از انتقادات شدید از وضعیت سینما و تئاتر است. در برنامه آقای محمد مهدی اسماعیلی ، وزیر پیشنهادی فرهنگ ، وضعیت کنونی سینمای ایران در قالب تیتر با موارد زیر شرح داده شده است.

“عدم برنامه ریزی مناسب برای ایجاد مخاطب و توجه به علاقه مخاطب ، وجود فساد در سیستم توزیع در سینماها و خارج از سینما ، نبود سینما به دلیل پراکندگی جنسیت و جمعیت ، عدم برنامه ریزی مناسب برای فیلم اکران در خارج از کشور ، بد سلیقه در شورای صدور مجوز و شورای صدور پروانه نمایش ، تولید فیلم های ضد ورزش ، غیر انقلابی و غیر اخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد ، عدم اتخاذ موضع روشن و برخورد با فعالان امنیتی به تولیدات سینمایی که منطبق با انقلاب اسلامی نیستند ، و همچنین کمک مالی به خانه سینما ، که از نظر قانونی قانونی ندارد و میانگین فعالیت های آن را می توان در جبهه فرهنگی مخالف انقلاب اسلامی مشاهده کرد. رفتارهای مخرب برخی کارگردانان ، وجود سرمایه گذاری مشکوک در تولیدات فیلم ، کارگردان مرکزی در تولیدات فیلم ، عدم بازپرداخت وام ها و تسهیلات اعطایی به تهیه کنندگان فیلم ، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ “و هدایت اسلامی ، ناکارآمدی قانون کپی رایت ، وجود دیدگاه های سیاسی و گاه برخلاف آرمان های انقلاب در جشنواره فجر”.

در بخشی از این شرح وضعیت آمده است که نتیجه “مشاهده و تحلیل” هفتاد و هفت فیلم ایرانی در سال 1397 به شرح زیر است:

“59 فیلم ترویج شیوه زندگی غیر اسلامی ایرانی و از بین بردن انقلاب اسلامی ، 61 فیلم با ارائه تصویر مثبت از یک زن بی شرمانه ، 50 فیلم که سیاهی و ناامیدی را نشان می دهد ، 60 فیلم ترویج تعهد ملی و تحقیر ، 55 فیلم تحریک کننده واگرایی مذهبی و ملی و بی قانونی ، و “آنها ناکارآمدی نهادها را نشان داده اند.”

موارد ذکر شده در برنامه های پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد واکنش های مختلف کاربران را برانگیخت. در پی این واکنش ها ، اخیراً محمدمهدی اسماعیلی ، وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی در وزارت فرهنگ و ارشاد توضیحات مفصلی را به ایسنا ارائه کرد. برخی از توضیحات وی به شرح زیر است:

“… من مسئول اجرای ایده ها و وعده های رئیس جمهور محترم در زمینه فرهنگ و هنر هستم. طی دو سال و نیم که آیت الله رییسی رئیس قوه قضائیه بود ، آنها توانستند اقشار مختلف را گرد هم آورند. به عنوان مثال ، وقتی چهره های فرهنگی با رئیس قوه قضائیه ملاقات می کنند ، هنرمندان با دیدگاه های مختلف ، یا مدیران روزنامه ها و رسانه ها از هر قشر ، واضح است که رویکرد دولت آنها در قبال فرهنگ ، صلح ، صداقت و همکاری واقعی است. دولت آیت الله رییسی از هنرمندان و اهالی فرهنگ به عنوان ابزاری برای بازی های سیاسی و رای گیری در انتخابات استفاده نخواهد کرد. از همه اهالی فرهنگ و فرهنگ دعوت می کند. هنر ، طبقات و اقشار فرهنگی برای افزایش کمیت و کیفیت تولیدات فرهنگی بر اساس گنجینه گرانبهای تاریخ ایران و اسلام و لیتر همکاری کنند. وسوسه

من به نگرانی های همه اهالی فرهنگ و هنر احترام می گذارم و به واکنش ها احترام می گذارم. اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بخشی که در فضای مجازی برجسته شده است وضعیت موجود پیش نویس برنامه است که از منابع تحقیقاتی مختلف خود وزارتخانه ، مرکز بررسی وابسته به ریاست جمهوری و برخی گزارش های نهادی استفاده می کند. از قسمت ها ، منبع در پیش نویس گنجانده شده است و برنامه ، که همه رویکرد مثبت به موضوعات بود ، دیده نمی شود. نکته دوم این است که من وظیفه خود دانستم که توضیحات لازم را برای تصفیه ذهنم در جلسه غیر رسانه ای که با برخی از سران کلاس ها داشتم ارائه دهم و بیان کنم که این بخش برای توضیح وضعیت است. و به کمیسیون تخصصی داده شد. در این گزارش ، بخش “برنامه” جدا از وضعیت فعلی است و همانطور که توضیح دادم ، وضعیت فعلی از گزارش های مختلف است ، به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل فیلم های سال 1997 ، متعلق به گزارش رسمی نهاد ریاست جمهوری در دولت دوازدهم برنامه های ما در این گزارش همه نکات مثبت است و بر سیاست های فرهنگی دولت در وزارت ارشاد آینده نظارت می کند. به نظر می رسد فضاسازی و قطب بندی باعث دیده نشدن بخش برنامه شد. فراموش نکنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان دفاع می کند و مطمئناً این مواضع که در گزارشات مربوط به وضعیت کنونی بود ، با ذهنیت من و شأن هنرمندان و اتحادیه های صنفی مطابقت ندارد. “نکته دوم این است که در دیدار با روسای اتحادیه ها تاکید کردم که جنجال رسانه ای باعث شده گزارش وضعیت فعلی که قطعاً موضع ما نیست به عنوان یک برنامه پیشنهادی القا شود.”

در حین گفتگو ، آقای اسماعیلی درباره برنامه های خود در زمینه سینما گفت:

“افراد سینما در 18 ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا متحمل رنج های زیادی شده اند و بسیاری از عزیزان خود را به دلیل بیماری ناشی از ویروس کرونا از دست داده اند. اولین اولویت در این زمینه برای ما واکسیناسیون است. به طوری که افرادی که روی پروژه ها کار می کنند سلامتی آنها را به خطر نیندازند. دومین مسئله ، بحث تلفات انباشته سینماگران به دلیل بسته شدن کرونا است که باید بخشی و قسمتی از امکانات بلند مدت را در اختیار آنها قرار دهد تا با تجدید حیات در سینما ، این عزیزان می توانند به کار اکثر کارکنان بیکار خود بازگردند. یکی دیگر از موضوعاتی که باید به عنوان اولویت دنبال شود ، دوگانگی حاکمیت در زمینه نمایش خانگی است که با دوگانگی قوانین نمی توانیم آن را مدیریت کنیم. موضوع اختلاف نظر بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما باید تعیین شود تا سینماگران دچار سردرگمی نشوند.

ما همچنین وظیفه خود می دانیم که وجوه خرد که به طور جداگانه در دولت هزینه شده است را جمع آوری کرده و آنها را در تولید آثار سینمایی بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاری کنیم. یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های فیلمسازان ، بحث حقوق مادی و حق چاپ آثار است. “با آن برخورد خواهد شد.”

دیدگاهتان را بنویسید