استفاده از گرافیک یکپارچه در نسل بعدی پردازنده های AMD Ryzen

اسناد فاش شده از AMD تأیید می کند که نسل جدید پردازنده های سری Ryzen بر اساس معماری Zen4 از گرافیک داخلی یکپارچه بهره مند خواهند شد.

طبق آخرین اخبار فناوری و سخت افزار ، در طراحی نسل جدید پردازنده های AMD Ryzen ، بر اساس معماری Zen4 از GPU یکپارچه استفاده خواهد کرد. البته ، این بدان معنا نیست که تمام پردازنده های این نسل مجهز به iGPU فعال خواهند بود ، اما حداقل تأیید می کند که برخی از تراشه های نسل Zen4 برای اولین بار با گرافیک ادغام می شوند. بنابراین ، استفاده از پردازنده گرافیکی داخلی دیگر محدود به APU های سری Ryzen G نخواهد بود.

این اطلاعات بار دیگر از اسناد سرقت شده از حمله هکرها به وب سایت گیگابایت استخراج شده است. در این اسناد ، یک جدول حاوی اطلاعات مربوط به پردازنده های سازگار با سوکت AM5 توسط وب سایت Chips and Cheese نشان داده شده است. در معرض دید عموم قرار گرفته است. در این لیست ، سه نوع پردازنده سازگار با پلتفرم وجود دارد بنظر می رسد که AM5 بر اساس معماری Family 19h یا Zen4 طراحی شده است. جدول به وضوح بیان می کند که این تراشه ها مجهز به گرافیک یکپارچه روی صفحه خواهند بود.

پردازنده های AMD Zen4 از iGPU پشتیبانی می کنند

به نظر می رسد که در این اسناد آمده است که برخی از OPN ها از GFX پشتیبانی نمی کنند. این بدان معناست که AMD این پردازنده ها را با GPU غیرفعال نیز به فروش می رساند ، که ممکن است بسته به نیازهای خاص ، به دلیل مشکلات فنی در برخی تراشه ها یا تامین آنها باشد. اما در نهایت ، این پردازنده ها با سری F اینتل رقابت می کنند که نیاز به پردازنده گرافیکی جداگانه دارد. درست مانند همه پردازنده های سری Ryzen Zen 1 تا Zen 3 (مدل های غیر G).

گرافیک یکپارچه AMD Navi2

نقشه راه AMD

اسنادی که قبلاً از برنامه های آینده AMD منتشر شده بود به معماری Navi2 یا RDNA2 در گرافیک یکپارچه تراشه های Raphael اشاره می کند. نام کد برای نسل جدید پردازنده های AMD استفاده می شود که با توسعه تجاری Ryzen 7000 در سال آینده راه اندازی می شوند. AMD همچنین به طور همزمان به روز شود APU های Zen3 شما با گرافیک Navi2 پرداخت خواهد شد. این پردازنده ها بر اساس سوکت هستند FP7 و برای بازار قابل حمل (تلفن همراه) در دسترس خواهد بود. اما ممکن است در نهایت به عنوان APU های رومیزی نیز در دسترس باشند که می توانند بر اساس پلتفرم های AM4 یا AM5 باشند. البته جدول فوق به وضوح به سری Family 19H اشاره دارد که به معنی همان تراشه های AMD با معماری Zen4 است. است. منظورم اینجاست با سریال ما در مورد رامبراند صحبت نمی کنیم ، بلکه سری رافائل یا نسل بعدی پردازنده های رامبراند با نام رمز Phoenix صحبت می کنیم.

همه پردازنده ها از DisplayPort 2.0 پشتیبانی نمی کنند

نقشه C&C از پلت فرم AM5

در نهایت ، چیپس و پنیر یک نمودار کلی از اسناد داخلی AMD منتشر کرده است که پلت فرم AMD AM5 را نشان می دهد. این نمودار به طور کلی تمام مسیرهای ارتباطی و روابطی را که بین CPU و تراشه وجود دارد نشان می دهد. این تصویر تأیید می کند که همانطور که قبلاً ذکر شد ، پردازنده های مبتنی بر سوکت AMD AM5 دارای چهار آهنگ PCIe Gen4 دیگر خواهند بود که پهنای باند مورد نیاز برای استفاده از درایور NVMe یا دستگاه USB پرسرعت را تأمین می کند.

اما نکته جالب این است که نسخه جدید C&C منتشر شده کمی متفاوت از نسخه قبلی است که مربوط به پورت DisplayPort 2.0 است. در نمودار قبلی ، عبارت DP2.0 به وضوح استفاده شده است مشاهده شد که نشان دهنده نسل جدید پردازنده های این سری است علاوه بر گرافیک داخلی ، Ryzen از استانداردهای اتصال صفحه نمایش نسل بعدی ، از جمله HDMI 2.1 و DisplayPort 2.0 پشتیبانی می کند. نمودار منتشر شده توسط Chips and Cheese عبارت DP 2.0 را نشان نمی دهد ، که ممکن است به این معنی باشد که برخی از پردازنده های AMD Zen4 (احتمالاً آنهایی که iGPU ها غیرفعال هستند) از DisplayPort 2.0 پشتیبانی نمی کنند.

به طور کلی ، به جز پشتیبانی از DDR5 و USB4 ، هیچ تغییر قابل توجهی در ساختار AM5 I / O در مقایسه با نسل قبلی وجود ندارد. باید دید AMD چه زمانی تصمیم به ورود به فناوری PCI-E 5.0 می گیرد خواهد گرفت ؛ که بعید است ، حداقل تا زمان انتشار پردازنده های سری Ryzen 8000 و 9000 به آن نیاز دارند. بنابراین ، ما باید مادربردهای سری 700 یا 800 را برای این منظور در نظر بگیریم. پیشتر ، اطلاعاتی از منبع غیررسمی در مورد نسل جدید پلتفرم های رومیزی AMD فاش شده بود ، که سوئیچ PGA به LGA و همچنین پشتیبانی از حافظه دو کاناله DDR5 تمرکز اصلی آن بود.

در نهایت ، می توانید نظرات خود را در این مورد با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید