آیا بازار اجاره تابستان آینده خنک خواهد شد؟



طبق وعده نمایندگان، بررسی طرح کنترل اجاره مسکن تا چند هفته دیگر به پایان می رسد و تا قبل از تابستان و فصل جابجایی مستاجران سال آینده وارد فاز اجرایی می شود. اما با توجه به مشغله بهارستانی ها به قانون بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه، طرح بازار اجاره ممکن است بیش از پیش بینی به طول انجامد.

به گزارش ایسنا، دولت و مجلس به دنبال راهکاری برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها هستند. پس از آن در نهم خرداد ماه سال جاری، سران نیروهای پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تعیین حداکثر افزایش مجاز اجاره بها در تهران با 25 درصد و سایر شهرها با 20 درصد، کمیته دولتی 31 تیرماه جزئیات بسته پیشنهادی ساماندهی بازار مسکن و اجاره را تصویب کرد.

از بالاها بسته مصوب هیات وزیران در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، امکان پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن، ایجاد مشوق برای مالکانی که مطابق مصوبات دولت هستند، ارزیابی خدمات مشاوران املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آنها و کمک به تکمیل و تکمیل تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن (خصوصی و تحت حمایت). ) Cit.

پیش از آن در اوایل اردیبهشت ماه نگرانی هایی در مورد افزایش اجاره بهای واحدهایی که قراردادشان به پایان رسیده بود وجود داشت. به همین دلیل نمایندگان مجلس طرحی دوجانبه برای کنترل بازار اجاره به راه انداختند.

اما پس از تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره بها در جلسه سران دولت، پیشنهاد نمایندگان مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون های ذیصلاح ارسال شد. محمدباقر قالیباف – رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد با همکاری کمیسیون ساخت و ساز و وزارت راه و شهرسازی، قانون اجاره تا قبل از زمستان به صورت جامع ارائه شود.

زمستان فرا رسیده است و طرح اجاره هنوز نهایی نشده است. با توجه به درگیری و مشغله مجلس بر سر قانون بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه، طرح ساماندهی بازار اجاره به زودی اجرایی نمی شود. این طرح جدید در کمیسیون های مجلس است. کمیسیون پس از بررسی آن را به جلسه علنی می برد. پس از تایید در دادگاه به شورای نگهبان می رود. شورا باید نظر خود را منتشر کند. اگر شورای نگهبان به این طرح اعتراض کند، باید در مجلس اصلاح شود. دوباره به شورا برمی گردد و این روند می تواند طولانی باشد.

بر اساس آخرین اخبار ارائه شده از سوی یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، اقبال شکری وعده داد که طرح ساماندهی بازار اجاره تا چند هفته دیگر تکمیل و به مجلس سنا ارسال می شود. وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا قبل از شروع تابستان و فصل جابجایی مستاجران در سال 1402 طرح اجاره را تکمیل و اجرا کنیم.

یکی از مفاد طرح لیزینگ حرفه ای، ساخت و ساز ساختمان های مسکونی برای اجاره است. بر اساس برنامه در دستور کار مجلس و دولت، شرکت‌های فعال در زمینه لیزینگ حرفه‌ای با خرید و اجاره واحد مسکونی یا ساخت واحد مسکونی با دو روش استفاده از زمین خصوصی و دولتی فعالیت خواهند کرد.

آذر 1401 اجاره در تهران 41.3 درصد افزایش داشته است نسبت به مدت مشابه سال گذشته. نرخ رشد ماهانه اجاره بها در پایتخت در آبان و آذر به ترتیب 4.1 درصد و 2.5 درصد بوده است. هنوز آمار ماه ژانویه منتشر نشده است، اما تحقیقات میدانی نشان می دهد که افزایش قابل توجهی در نرخ اجاره بها نداشته است.

البته بازار اجاره معمولا در ماه های آخر آرام می شود و بیشتر سرمایه ها صرف خرید و فروش ملک می شود. به هر حال، هیجان در بازار اجاره از ماه می با شروع جابجایی بیشتر می شود و تا سپتامبر ادامه دارد.

طی سه سال گذشته و از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، دولت‌های قبلی و فعلی برنامه‌هایی را تصویب کرده‌اند که شامل بازپرداخت وام به مستاجران، تمدید مدت قراردادها و تعیین سقف 25 درصدی برای تمدید قراردادها می‌شود. بررسی، با چالش های اجرایی مواجه شده است. بسیاری از مستاجران نرخ های بالاتر از 25 درصد را می پذیرند. در مواردی که پرونده ها به شورای حل اختلاف ارجاع می شد، گاهی شورا دستور تخلیه واحد مسکونی را می داد.

حال باید دید بسته جامع و کاملی که با همفکری مردم بهارستان و ساختمان دادمان تکمیل می شود تا چه اندازه با پیش بینی چالش های اجرایی به موفقیت نزدیک می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید