آرزوی دو کشور ایران و عربستان برای برقراری اولین تعاملات علمی و دانشگاهی



معاون وزیر و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم از تمایل ایران و عربستان برای برقراری اولین تماس های علمی و دانشگاهی خبر داد و گفت: به محض استقرار سفیر ایران در عربستان، این وزارتخانه وزارت علوم اولین اداره ای خواهد بود که تعاملات علمی برقرار می کند و با آن کشور تلاش خواهد کرد.

دکتر. وحید حدادی عسل در گفت و گو با ایسنا. وی از برنامه وزارت علوم برای توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: ما در وزارت علوم در تلاش هستیم با کشورهای همسایه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و برخی دیگر ارتباط علمی و دانشگاهی برقرار کنیم. کشورهای همسایه امسال برای توسعه و در همین راستا به زودی به همراه وزیر علوم به قزاقستان سفر خواهیم کرد.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی از برنامه وزارت علوم برای تشکیل پایگاه پارک ها و شرکت های فناوری خبر داد و بیان کرد: در این راستا آمادگی داریم در کشورهایی که مایل هستند و اعلام آمادگی کنند، پارک فناوری تشکیل دهیم. به عنوان مثال کشور عراق این تمایل را نشان داد، حتی وزیر علوم این کشور برای این منظور به کشورمان سفر کرد و کشور عمان نیز ابراز علاقه کرد. علاوه بر این، کشورهای اوراسیا نیز در این زمینه حرکت های خوبی انجام داده اند.

دکتر. حدادی از تمایل وزارت علوم برای برقراری تعاملات علمی و دانشگاهی با عربستان خبر داد و گفت: برای ایجاد این روابط به دولت ابراز علاقه و تمایل کردیم و تاکید کردیم که وزارت علوم یکی از گزینه‌های موجود در این زمینه باشد. سفر به عربستان سعودی

وی گفت: البته عربستان نیز علاقه مند به برقراری این رابطه است و اگر سفرای دو کشور مستقر باشند و قطعا یکی از وزارتخانه هایی که در آن کشور حضور خواهد داشت وزارت علوم است.

معاون وزیر علوم در امور بین الملل بر اهمیت شکل گیری تعامل علمی بین دو کشور ایران و عربستان تاکید کرد و افزود: معتقدیم کشور به ویژه از بعد علمی نباید منزوی شود. اگرچه فشارهای کشورهای غربی و آمریکا نتوانست ما را در انزوای علمی قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه تعاملات علمی ما با کشورهای همسایه بسیار مهم است و شکل گیری این ارتباط با عربستان نیز به دلیل مشکلات نفتی، آبی و زیست محیطی کشور حائز اهمیت است و می توانیم در این زمینه کمک کنیم. زمینه ها، به طوری که بتوانیم تعاملات علمی قوی مختلفی را شکل دهیم. اگرچه پیش از این هیچ تعامل علمی با این کشور نداشتیم، اما در صورت برقراری ارتباط، وارد عرصه تبادل استاد و دانشجو نیز خواهیم شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید