کشف هیجان انگیز مدارگرد امید: کوچکترین قمر مریخ احتمالاً آن چیزی نیست که به نظر می رسد


دیموس، کوچکترین از دو قمر مریخ ممکن است در واقع قطعه ای از سیاره مادرش باشد. این نتیجه ای است که دانشمندان امارات متحده عربی به لطف داده های مدارگرد امید مریخ به آن رسیده اند. امید به عنوان اولین فضاپیمای بین سیاره ای امارات با ورود به مدار مریخ در فوریه 2021، اخیراً بهترین تصاویری از دیموس گرفته شده است.

حسه المطروشیدانشمند ارشد مأموریت امید در مرکز فضایی محمد بن راشد در دبی به نقل از نیویورک تایمز گزارش می دهد که امارات واضح ترین تصاویر ثبت شده از کوچکترین قمر مریخ را دریافت کرده است.

مریخ دو قمر به شکل نامنظم دارد که هیچ کدام خیلی بزرگ نیستند. فوبوس به عنوان بزرگترین قمر، در پهن ترین نقطه خود حدود 27 کیلومتر قطر دارد و در ارتفاع نزدیک به 6000 کیلومتری به دور سیاره سرخ می چرخد. بزرگترین دیموس تنها 14 کیلومتر قطر دارد و هر 30 ساعت یک بار از ارتفاع تقریبا 24000 کیلومتری به دور مریخ می چرخد.

اندازه کوچک و ابعاد عجیب قمرهای مریخ به این فرضیه منجر شده که احتمالاً سیارک هایی هستند که برای مدت طولانی توسط گرانش این سیاره دستگیر شده اند. با این حال، محققانی که مشغول تجزیه و تحلیل داده های گرفته شده توسط مدارگرد امید هستند این سناریو را رد می کنند.

مدارگرد امید در ابتدا برای مطالعه جو مریخ در نظر گرفته شده بود. اما در سال 2023، فضاپیما با افزایش دامنه فعالیت خود، مجموعه ای از پروازهای نزدیک دیموس را انجام داد. در ماه مارس، امید به سطح مینی قمر مریخ در ارتفاع حدود 96 کیلومتری نزدیک شد. رکوردی که تنها مدارگرد وایکینگ ۲ ناسا موفق به شکستن آن شد. در سال 1977، یک کاوشگر فضایی ناسا به فاصله 30 کیلومتری از سطح دیموس رسید. اما ابزار و دوربین های او در مقایسه با امید بسیار ابتدایی تر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید