واسلاو هاول؛ بیوگرافی و آثار نویسنده قدرت قدرت


بسیاری از مردم واسلاو هاول را به این دلیل می شناسند که او رئیس جمهور جمهوری چک شد، اما اولین رئیس جمهور غیرکمونیست جمهوری چک نیز یک نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور بود. او که در ایران با کتاب هایی چون «قدرت ناتوانان» به شهرت رسید، آثار دیگری هم دارد که در این مقاله مهم ترین آنها را ارائه می کنیم.

بیوگرافی واسلاو هاول

1. تولد و تحصیل

واسلاو هاول در 5 اکتبر 1936 در خانواده ای ثروتمند اهل پراگ به دنیا آمد. او فرزند یک رستوران دار معروف بود. عموی او همچنین صاحب استودیوی فیلم باراندوف در پراگ بود که قبل از جنگ جهانی دوم به هالیوود اروپا معروف بود. پدربزرگ هاول یکی از صاحبان زمین معروف به حساب می آمد. با این جزئیات، ممکن است فکر کنید که واسلاو زندگی آرام و راحتی داشت، اما اینطور نبود.

پس از شروع جنگ جهانی دوم و استقرار نظام کمونیستی تحت نظارت اتحاد جماهیر شوروی، زندگی هاولز تغییر کرد. در سال 1948 دولت کمونیستی چکسلواکی اموال این خانواده ثروتمند را مصادره کرد. هاول به عنوان فرزند یک خانواده بورژوا از دسترسی آسان به آموزش محروم بود. او اجازه نداشت در رشته های علوم انسانی تحصیل کند یا شغلی را که دوست داشت دنبال کند. با این حال، هاول جوان ناامید نشد. با وجود چنین شرایطی موفق شد دبیرستان را به پایان برساند و وارد دانشگاه شود.

2. ازدواج و زندگی مشترک

در سال 1964، هاول با وجود مخالفت های مادرش با اولگا اسپلیچالوا ازدواج کرد. اسپلیخالووا نیز یکی از سیاستمداران مشهور آن زمان بود. کتاب «نامه هایی به اولگا» در واقع نامه هایی است که هاول از پشت دیوارهای زندان کمونیستی به همسرش می نویسد. متأسفانه زندگی شاد هاول با اولگا زیاد دوام نیاورد و اولگا در سال 1996 بر اثر سرطان درگذشت. واتسلاو هاول بعدها با بازیگری به نام داگمار واسکارنووا ازدواج کرد.

3. آغاز نمایشنامه نویسی، خالق قدرت ناتوانان

واتسلاو هاول، نویسنده کتاب قدرت ضعیفان، در سال 1959 به عنوان دستیار روی صحنه تئاتری در پراگ استخدام شد و خیلی زود با نویسنده مشهور ایوان ویسکوچیل شروع به نوشتن نمایشنامه کرد. در سال 1968 نمایشنامه نویس رسمی کمپانی تئاتر بلوستراد شد.

4. زندگی سیاسی

واسلاو هاول؛  نویسنده کتاب قدرت ناتوانان

در سال 1968، هاول یکی از شرکت کنندگان کلیدی در اصلاحات لیبرال معروف به بهار پراگ بود. پس از سرکوب چکسلواکی توسط شوروی، اجراهای او ممنوع و پاسپورتش مصادره شد. واسلاو هاول چندین بار در دهه های 1970 و 1980 دستگیر شد و 4 سال را به دلیل فعالیت های بشردوستانه خود در چکسلواکی در زندان گذراند. پس از آزادی در وطن ماند.

در نوامبر 1989، زمانی که پراگ صحنه تظاهرات گسترده ضد دولتی بود، هاول به یک چهره برجسته در جامعه مدنی تبدیل شد. او روی اصلاحات دموکراتیک با ائتلاف جدیدی از اپوزیسیون غیرکمونیستی کار کرد. در آغاز دسامبر همان سال، حزب کمونیست سرانجام تسلیم شد و یک دولت ائتلافی با جامعه مدنی تشکیل داد. در نتیجه توافق بین شرکای این انقلاب مخملی، در 29 دسامبر 1989، هاول به عنوان رئیس جمهور موقت چکسلواکی انتخاب شد. او در جولای 1990 مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و اولین رهبر غیرکمونیست جمهوری چک از سال 1948 شد.

هاول در سال 1992 در اعتراض به تجزیه چکسلواکی استعفا داد. با این حال، سال بعد او دوباره به عنوان رئیس جمهور جمهوری چک انتخاب شد و تا سال 2003 در این سمت باقی ماند.

5. جوایز و تقدیر از نویسنده کتاب قدرت ناتوان

نویسنده کتاب «قدرت ضعیفان» در طول زندگی خود موفق به کسب جوایز و نشان های بسیاری شد که برخی از آنها عبارتند از:

  • جایزه “تئاتر اروپا” در سال 1998;
  • نشان “غرور آزادی” رئیس جمهور ایالات متحده در سال 2003;
  • جایزه “4 آزادی” در سال 1990;
  • جایزه “سفیر وجدان” در سال 2003;
  • نشان صلح ایندیرا گاندی 1993;
  • جایزه اروپایی “اراسموس” در سال 1986;
  • جایزه بین المللی “صلح گاندی” 2003.

هاول در سال 2005 در یک نظرسنجی جهانی توسط مجله «پراسپکت» در میان 100 روشنفکر برتر جهان چهارم شد.

6. پایان زندگی واسلاو هاول

هاول نیمی از عمر خود را در زندان های چکسلواکی گذراند. به همین دلیل به بیماری های مختلفی مبتلا شد. سرانجام، بیماری و سیگار کشیدن مداوم به زندگی هاول پایان داد. او در 18 دسامبر 2011 در یک خانه روستایی در نزدیکی کوه Kerkunoše به خواب ابدی فرو رفت. واسلاو هاول برای مردم چک آنقدر ارزشمند و محبوب بود که هنوز هم همه در سالگرد او از او یاد می کنند.

آثار واسلاو هاول

واسلاو هاول نویسنده ای پرکار بود. با وجود این، تنها 11 اثر از او به فارسی ترجمه شده است.

1. قدرت ناتوانان

یک کتاب

مترجم: احسان کیانی خواه
ناشران: انتشار جدید
تعدادی از صفحات: 165

داستان کتاب «قدرت ناتوانان» با یک بقالی ساده آغاز می شود. او از زندگی در زیر پرچم حزب کمونیست به ستوه آمده است، تابلویی را پشت ویترین مغازه اش آویزان می کند. تنها یک جمله روی این پوستر نوشته شده است: «کارگران جهان متحد شوید! اما آیا این نشانه ایدئولوژی غلط مرد گیاهی است؟ یا نماد دروغ هایی شده است که برای محافظت از خود می گوییم؟

هاول در این کتاب از نظام ایدئولوژیک جدیدی به نام پسا توتالیتر صحبت می کند. او در کتاب «قدرت ضعیفان» توضیح می دهد که پسا توتالیتاریسم چیست و از ماهیت آزادی صحبت می کند. او در این کتاب که در سال 1985 منتشر شد، تصویری از کنشگری در برابر دروغ و ارعاب را ترسیم می کند.

واسلاو هاول در کتاب معروف خود سیستمی را توصیف می کند که در آن انتخابات جعلی به نام دموکراسی برگزار می شود و مردم به بهانه جریان آزاد اطلاعات و آزادی بیان از حقوق اولیه خود برای دید و شنیدن آزاد محروم می شوند. نظامی که بعد از نظام توتالیتر به کار می‌رود، آزادی‌ها را نمی‌گیرد، بلکه همه چیز را وارونه در دستکش ایدئولوژی به تصویر می‌کشد. خواندن این کتاب همچنان برای کسانی که در سراسر جهان از حضور نظام‌های به ظاهر دموکراتیک رنج می‌برند جذاب است.

2. نامه های باز

نامه های باز

مترجم: احسان کیانی خواه
ناشران: انتشار جدید
تعدادی از صفحات: 423

این مجموعه تاریخی حاوی نامه های واتسلاو هاول در طول 25 سال است. با خواندن این کتاب می توانید سیر تحول او را از یک نمایشنامه نویس ساده تا اولین رئیس جمهور غیر کمونیست جمهوری چک دنبال کنید. اگرچه او ابتدا فقط یک نمایشنامه نویس بود، اما شجاعانه از رهبران چکسلواکی انتقاد کرد.

شجاعت و صداقت هاول را می توان در جمله ای که در اولین سخنرانی خود پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور بیان کرد، مشاهده کرد:

فکر نمی کنم تو منو انتخاب کردی که بهت دروغ بگم.

برخی از نوشته های کتاب نامه های سرگشاده مانند نامه دکتر. هاسک، بیشترین تأثیر را بر روی نسلی از مخالفان اروپای شرقی گذاشت و جاودانه شد.

3. در حال ترک

کتاب در حال پیشرفت است

مترجم: رضا میرچی
ناشران: موسسه فرهنگ و هنر جهان کتاب
تعدادی از صفحات: 88

«در حرکت» نمایشنامه ای است که واتسلاو هاول پس از آخرین دوره ریاست جمهوری خود نوشته است. او در این کتاب با الهام از نمایشنامه های «شاه لیر» شکسپیر و «باغ آلبالو» چخوف، داستان مردی را شرح می دهد که مجبور می شود عمارت دولتی خود را ترک کند. او پس از اتمام کار دولتی خود باید عمارتی را که خانه خود می داند برای همیشه ترک کند.

این نمایشنامه تصویری است از اخلاق و سیاست با طنز. نویسنده کتاب «قدرت ضعیفان» پس از نوشتن نمایشنامه «در حرکت» برای همیشه از دنیای ادبیات چک خداحافظی کرد.

4. اعتراض

کتاب اعتراض واسلاو هاول

مترجم: رضا میرچی
ناشران: موسسه فرهنگ و هنر جهان کتاب
تعدادی از صفحات: 136

کتاب اعتراض یک نمایشنامه سیاسی است که در آن 2 مرد از 2 طرف متخاصم صحبت می کنند. یکی از آنها در تئاتر و دیگری در تلویزیون کار می کند. گفتگوی آنها با امضای نامه اعتراضی آغاز می شود و با تک گویی یکی از کارمندان تلویزیون درباره دلایل عدم امضای نامه اعتراضی پایان می یابد.

5. وسوسه

کتابی درباره وسوسه اثر واسلاو هاول

مترجم: رضا میرچی
ناشران: موسسه فرهنگ و هنر جهان کتاب
تعدادی از صفحات: 120

در این اثر واسلاو هاول به سراغ شخصیتی به نام dr. فاوست. فاوست شخصیتی خیالی در ادبیات و افسانه های آلمانی است که روح خود را به شیطان می فروشد. هاول رنگ دیگری به داستان این شخصیت می بخشد و او را بیشتر از همیشه جذاب می کند. هاول از طریق افسانه فاوست کار خود را جهانی می کند و به ما یادآوری می کند که در شرایط بوروکراتیک معاصر، نه شرق و نه غرب امتیاز انحصاری فروش روح را ندارند.

6. هتل کوهستان

یک کتاب

مترجم: رضا میرچی
ناشران: موسسه فرهنگ و هنر جهان کتاب
تعدادی از صفحات: 80

این کتاب نمایشنامه دیگری از نویسنده قدرت های بی قدرت است و به بررسی وجود انسان می پردازد. مردی در یک هتل کوهستانی مهمان شده است، اما به نظر می رسد کسی او را نمی بیند. این مشکل آنقدر برای انسان چالش برانگیز می شود که فکر می کند وجود خارجی وجود ندارد! همه هر بار او را با شخص دیگری اشتباه می گیرند. در نهایت قهرمان این نمایش به این نتیجه می رسد که شاید واقعاً هر بار آدم دیگری باشد.

7. پارتی باغ

پارتی باغ اثر واسلاو هاول

مترجم: مجید مصطفوی
ناشران: نیلا
تعدادی از صفحات: 88

کتاب پارتی باغ مجموعه ای از ۷ نمایشنامه است که برای اولین بار گردآوری شده است. این نمایشنامه ها وقایع زندگی حرفه ای هاول، از کار او در تئاتر بلوستراد تا بهار پراگ، منشور معروف 1977 و زندان های مکرر او را به تصویر می کشد. با خواندن این اثر خالق قدرت ناتوانان می توانید سیر تحول او از نمایشنامه نویسی تا رهبری چک را درک کنید.

8. نامه به اولگا

کتاب نامه هایی به اولگا اثر واسلاو هاول

مترجم: فروغ پوریاوری
ناشران: انتشار سوم
تعدادی از صفحات: 456

واسلاو هاول یکی از مهمترین نویسندگان اروپایی زمان خود بود. به دلیل فعالیت های سیاسی و مشارکت در جنبش حقوق بشر چک در سال 1979 به زندان رفت. در زندان، هاول اجازه داشت هفته ای یک بار برای همسرش اولگا نامه بنویسد. او از این فرصت برای نوشتن افکار عمیق خود در مورد تئاتر، جامعه و فلسفه استفاده کرد. «نامه هایی به اولگا» سند جالب و اثر ارزشمند و ماندگار دیگری از نویسنده قدرت های بی قدرت است که خواندن آن را از دست ندهید.

9. سه گانه وانیکا

سه گانه وانیک اثر واسلاو هاول

مترجم: اما امینی نجفی
ناشران: چتر فیروزه ای
تعدادی از صفحات: 123

«سه گانه وانیک» (ندای، اعتراض، مکاشفه) یکی دیگر از شاهکارهای ادبی واسلاو هاول است. نویسنده کتاب «قدرت ناتوانان» و «نامه های اولگا» این بار 3 قسمت از زندگی جامعه زمان خود را مرور کرد. او در این کتاب به حاکمان کمونیست زمان خود نشان می دهد که نظام تحت حاکمیت آنها چقدر ضعیف و نادرست است.

این کتاب دارای 3 نمایشنامه است که وانیک در آن نقش اصلی را بازی می کند. وانیک ساکت و سر به زیر در واقع بازتابی از شخصیت روشنفکر و معترض هاول در دوران رژیم کمونیستی است. او با افرادی ملاقات می کند که در دوراهی های اخلاقی ناشی از رژیم کمونیستی گرفتار شده اند.

10. نامه رسمی

کتاب اداری توسط واسلاو هاول، نویسنده کتاب «قدرت ناتوانان».

مترجم: زهرا آقا عباسی
ناشران: رها کردن
تعدادی از صفحات: 128

“نامه اداری” یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین نمایشنامه های هاول است. او در اوایل دهه 1960 این نمایشنامه طنز را با الهام از پوچ بودن زندگی در اروپای شرقی تحت حاکمیت کمونیستی نوشت. نامه اداری که بعداً چندین بار تجدید نظر شد، دومین نمایشنامه هاول در تئاتر بلوستراد بود.

«نامه اداری» برنده جایزه بهترین نمایشنامه خارجی (جایزه اوبی) شد. این کتاب نیز مانند بسیاری از آثار هاول، مضمونی سیاسی دارد و ماجراهای غم انگیز جوزف گراس، مدیر اجرایی سازمان را شرح می دهد. او تحت فشار بوروکراسی زمان خود است. زبان ساختگی نیز برای ساده کردن ارتباطات اداری ایجاد شد و کار گراس را دشوارتر کرد.

نویسنده کتاب «قدرت ناتوانان» بار دیگر از حکومت کمونیستی انتقاد می کند. او در نامه اداری از مشاغل ایجاد شده توسط کمونیست ها و نظارت مداوم توسط جاسوسان اداری انتقاد می کند. اگرچه این نمایشنامه درباره نظام اداری کمونیستی نوشته شده است، اما همه زحمتکشان جهان می توانند معنا و محتوای آن را درک کنند.

11. کویر بی پایان

کتاب صحرای بی پایان واسلاو هاول

مترجم: سامیه نصرالهی
ناشران: مهره های کوچک
تعدادی از صفحات: 96

پروفسور لئوپولد نتلز شخصیت اصلی این کتاب، واسلاو هاول است. گزنه می نویسد و کتابی که نوشته یک پاراگراف مشکل دار دارد. وی به اتهام اخلال در آرامش افکار عمومی بازداشت شد. دولت او را تحت فشار و شکنجه قرار می دهد تا از سمت خود کناره گیری کند.

هاول در این اثر تصویری واقعی و هولناک از زندگی خود تحت حاکمیت حکومتی توتالیتر ارائه می دهد و خواننده را تا انتهای داستان می کشاند.

تو بگو

اگرچه واسلاو هاول در سال 2011 درگذشت، آثار او همچنان الهام بخش مردم آزادیخواه در سراسر جهان است. او یکی از رهبران اروپایی بود و نقش محوری در شکل گیری سیاست مدرن این قاره داشت. آثار و نمایشنامه‌های او هنوز هم خوانندگان زیادی در سراسر جهان دارد.

آیا تا به حال به دنیای هاول سفر کرده اید و کتاب های او را خوانده اید؟ به نظر شما کدام یک از آثار این نویسنده اروپایی خواندنی تر از بقیه است؟

دیدگاهتان را بنویسید