نسل جدیدی از پردازنده های گرافیکی ARM ارائه شد


ARM در کنار هسته‌های پردازشی جدید خود، از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) نسل بعدی خود نیز رونمایی کرد که نسل پنجم معماری گرافیکی این شرکت است. این نسل شامل سه پردازنده گرافیکی Immortalis G720 به همراه Mali G720 و Mali G620 است که اولین مدل آن پردازنده گرافیکی پرچمدار است.

در مقایسه با نسل قبلی، پردازنده‌های گرافیکی جدید ARM تا 15 درصد عملکرد بالاتری دارند و تا 40 درصد پهنای باند حافظه کمتری مصرف می‌کنند. پردازنده‌های گرافیکی جدید ARM در تعداد هسته‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توانند با توجه به نیاز سازنده به تعداد هسته‌های متفاوتی مجهز شوند.

مشخصات پردازنده های گرافیکی جدید ARM

ARM تمرکز زیادی روی بهره وری انرژی در این پردازنده های گرافیکی، مانند جدیدترین هسته های پردازنده خود داشته است. پردازنده گرافیکی پرچمدار Immortalis G720 می تواند 10 تا 16 هسته گرافیکی داشته باشد و مدل Mali G720 دارای 6 تا 9 هسته گرافیکی خواهد بود. پردازنده گرافیکی Mali-G620 نیز در بالاترین نسخه می تواند دارای 5 هسته باشد.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در GPUهای جدید Deferred Vertex Shading یا DVS نام دارد. این فناوری باعث بهبود توان و همچنین کاهش مصرف انرژی می شود. با تغییراتی که ARM در پردازنده های گرافیکی جدید خود اعمال کرده است، با 15 درصد عملکرد بالاتر در وات یا 15 درصد حداکثر کارایی بالاتر مواجه هستیم.

پردازنده گرافیکی ARM

به گفته ARM، عملکرد Immortalis G720 در مقایسه با G715 تا 20 درصد بهبود یافته است که تا حد زیادی به دلیل صرفه جویی در پهنای باند به لطف DVS است. به دلیل این صرفه جویی در پهنای باند، جلوه های گرافیکی در سطح رایانه شخصی می توانند وارد دنیای گوشی های هوشمند شوند. جلوه هایی مانند نورپردازی پویا فوری و عمق میدان. در نتیجه این تغییرات، Unreal Engine 5 اواخر امسال به دنیای اندروید خواهد آمد.

با توجه به تمرکز ARM بر بهره وری انرژی پردازنده و هسته های گرافیکی خود، انتظار می رود شارژ گوشی هوشمند در سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید