مقدمه ای بر برخی از پیشرفته ترین ربات های انسان نمای عصر حاضر


در طول سال ها و با وجود بسیاری از بازی های ادبی، فیلم و ویدیویی، روبات های انسان نما شاید هنوز وارد زندگی روزمره مردم نشده باشند، اما هنوز به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و آینده بشریت تبدیل شده اند. امروزه شرکت های زیادی در زمینه تولید ربات های انسان نما فعال هستند و هر کدام دستاوردهای خاص خود را دارند.

در همین راستا به بررسی برخی از پیشرفته ترین ربات های ساخته شده در این زمینه می پردازیم، ربات هایی که هوش مصنوعی فوق العاده ای دارند یا می توانند حرکات فیزیکی و حالات عاطفی انسان را تقلید کنند. تا پایان با دیجیاتو همراه باشید.

Amka – پیشرفته ترین ربات انسان نما در جهان

ربات آمکا (آمکا) ساخته شده توسط مهندسان هنرهای مهندسی شده به طرز عجیبی و شاید ترسناکی شبیه انسان است. این ربات می تواند طیف وسیعی از حالات صورت انسان مانند چشمک زدن، جمع کردن لب ها و چین و چروک بینی را تقلید کند.

گفته می شود که Amka با افراد ادغام فناوری صحبت می کند تشخیص خودکار گفتار با GPT 3 از یک شبیه ساز زبان بزرگ با قابلیت ایجاد “پاسخ های معنادار«بله، نتیجه این دو فناوری به سرویس آنلاین اضافه خواهد شد TTS که برای آمکا صدا ایجاد می کند و در نهایت حرکت لب هایش را با صداهایی که از دهانش خارج می شود مطابقت می دهد.

جالب است که پاسخ های Amka از قبل توسط مهندسان و برنامه نویسان ساخته نمی شود و به گفته آنها عملکرد این ربات تماماً حاصل فعالیت است. هوش مصنوعی است. با این حال، Amca هنوز توانایی راه رفتن را ندارد و مهندسان در حال توسعه این موضوع هستند زیرا ایجاد تحرک مطابق با پردازش مرکزی نیز یکی از مشکلات در زمینه ربات های فوق هوشمند است.

سوفیا – اولین رباتی که اقامت قانونی یک کشور را دریافت کرد

صوفیه اولین بار در یک سال 2016 ارائه شده و رباتی است که ظاهری انسانی دارد، توانایی حرکت و تقلید حالات چهره را دارد. این ربات توسط موسسه ای در هنگ کنگ ساخته شده است رباتیک هانسون او نه تنها گفتگوگر خوبی است، بلکه می تواند به تماشاگران لبخندی کنایه آمیز بزند یا با آنها شوخی کند و به آنها لطیفه بگوید!

موفقیت سوفیا تا جایی که می‌توانست خوب بود اکتبر 2017 با اخذ تابعیت عربستان سعودی البته برای تاریخ سازی، این ربات با وجود هوش بالایش همچنان فاقد خودآگاهی است، اما سازندگان آن معتقدند که انسان ها تنها چند سال با ربات های هوشیار فاصله دارند.

سایبر وان – یک انسان نما بدون چهره

سایبر وان (CyberOne) ربات انسان نما 104000 دلار شیائومی غول فناوری چینی ماه گذشته از آن رونمایی کرد.

به گفته «لی جون» مدیرعامل و بنیانگذار شیائومی، این محصول به دلیل هوش مصنوعی و ابعاد انسانی می تواند احتمالات آینده فناوری های اکوسیستم شیائومی را بررسی کند و به نقطه عطفی برای این شرکت تبدیل شود.

همانطور که در تصویر نشان داده شده است، سایبر وان بدون چهره است، اما بازوها و پاهای انسانی او می توانند به او تحرک بدهند. سایبر وان 177 سانتی متر ارتفاع و 52 کیلوگرم وزن دارد و اگر دستانش را باز کند فاصله بین آنهاست 168 سانتی متر در حال رسیدن است.

Pediaroyd – کودک بیمار برای دندانپزشکان

حدود 5 ماه پیش، دانشمندان ژاپنی یک ربات واقع گرایانه ساختند به پدیا بروید (Pedia_Roid) ارائه شده و با ایجاد آن امیدوارند دندانپزشکان بتوانند با تمرین روی این محصول بهتر از گذشته با بیماران جوان یا بی قرار خود برخورد کنند.

Pediaroid ژاپنی قادر به حرکت نیست، اما می تواند دست ها و پاها و همچنین بسیاری از احساسات انسانی را حرکت دهد. اضطراب، ترس یا حتی مقاومت در برابر پزشک تقلید کردن

این ربات که به گفته سازندگان در واقع شبیه ساز شرایط اضطراری برای پزشکان است، تقریبا. 1 متر ارتفاع و 22 کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل خصوصیات ظاهری آن شبیه یک کودک پنج یا شش ساله واقعی است.

Pedia Royd باید از سناریوهای مختلف پشتیبانی کند 24 گونه او آزادانه عمل می کند و می تواند سر، دهان، زبان، پلک ها، چشم ها، دست ها و پاهای خود را حرکت دهد، علاوه بر این موارد، پدیا روید نبض هم دارد و در قسمت دهان توانایی شبیه سازی مواردی مانند عطسه، سرفه و … را دارد. استفراغ.

به لطف عملکرد تشخیص صدا، Pediaroid می تواند به عباراتی که می شنود نیز واکنش نشان دهد و مثلاً اگر پزشک از او بخواهد دهانش را باز کند، این کار را انجام می دهد.

البته بد نیست اشاره کنیم که اگر دانشجوی دندانپزشکی هستید و قصد تمرین با Pediaroid را دارید باید کمی صرفه جویی کنید زیرا هزینه ساخت بیش از 170000 دلار تمام خواهد شد

نیکولا – یک کودک عاطفی

چند ماه پیش، محققان پروژه ربات نگهبان RIKEN در ژاپن، یک کودک روباتی به نام نیکولا چه کسی قادر به حرکت دادن عضلات صورت است، شش احساس اساسی به وسیله انسانی خوشبختی، غمگینی، ترس، خشم، تعجب من انزجار نمایش دادن

البته نیکولا در حال حاضر تنها از یک سر و بدون بدن تشکیل شده است، اما توسعه دهندگان امیدوارند در آینده بتوان از این ربات در برخی زمینه ها مانند نظارت بر افراد مسن استفاده کرد.

نیکولا برای به تصویر کشیدن احساسات گفت 29 محرک پنوماتیکی استفاده می کند و علاوه بر آنها وجود دارد 6 محرک زیاده روی مخصوص حرکت چشم شماست. همچنین از آنجایی که حرکات تحت فشار هوا انجام می شود، حالات احساسی متغیر دارای حرکات نرم بوده و هیچ صدایی تولید نمی کنند.

ادران – ربات چشمک زن

ادران (آدران) همچنین یک ربات پیشرفته ساخته شده توسط Engineered Arts است، مانند Amka، و اگرچه برخلاف خواهر بزرگترش، بدنی ندارد، اما هنوز از طریق 22 محرک کار سفارشی روی صورت او دارای عبارات بسیار واقعی انسانی است.

ویدیوهای منتشر شده از ادران نشان می دهد که او می تواند فک خود را به چپ و راست حرکت دهد یا حتی در حالی که مثل یک انسان به دوربین چشمک می زند بخندد.

مهندسان ادران به نام مسمر این فناوری یک سیستم قدرتمند، زیبا و مقرون به صرفه برای ساخت ربات های انسان نما فوق واقعی است. سیستم را از طریق ذکر کنید اسکن سه بعدی چهره های انسان حتی چهره ادرن را در دنیای واقعی شبیه به یک شخص واقعی می کند.

همچنین با وجود اسکن سه بعدی و تقلید از ساختار استخوانی صورت، بافت پوست و بیان احساسی، نتیجه نهایی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

گریس – یک ربات پرستار

در طول همه گیری کووید 19 موسسه رباتیک هانسون نمونه اولیه ربات پرستار خود را نامگذاری کرده است رحمت توسعه یافته تا در زمینه درمان و سلامت فعال باشد و بتواند مثلاً با سالمندان یا افرادی که در قرنطینه هستند ارتباط برقرار کند.

گریس که یونیفورم پرستاری می پوشد و ویژگی های آسیایی دارد، می تواند دمای بدن یا واکنش بیمار را از طریق حسگری روی سینه اندازه گیری کند.

او می تواند با استفاده از هوش مصنوعی بیماری ها را تشخیص دهد و می تواند به سه زبان صحبت کند انگلیسی، کانتونی من نارنگی صحبت کردن قابلیت شبیه سازی حرکت را نیز دارد 48 ماهیچه چهره ای دارد و برای اینکه راحتتر با مخاطبش ارتباط برقرار کند، عمدا مانند شخصیت های انیمه طراحی شده است.

اریکا – ربات بازیگر

در سال 2020 یک ربات باهوش و انسان نما می تواند در یک فیلم علمی تخیلی ایفای نقش کند.ببودجه برابر 70 میلیون دلار بر عهده می گیرد

اریکا او در این فیلم نقش یک ابرمرد اصلاح شده ژنتیکی را بازی می کند که با دانشمندی که او را خلق کرده مشکل دارد. او اولین صحنه های خود را در این اقتباس مدرن از هیولای فرانکنشتاین سال گذشته در ژاپن جلوی دوربین برد، اگرچه بقیه فیلمبرداری برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

اریکا برای اولین بار در یک سال در سال 2015 معرفی شد و زاییده فکر هیروشی ایشی گورو از دانشگاه اوزاکا در ژاپن است. ایشی گورو ساخته خود را زیباترین ربات انسان نما می داند که نشان دهنده زنی حدوداً 23 ساله است که هنوز حرکت نمی کند، اما احساسات را به خوبی نشان می دهد، مکالمه خوبی است و می تواند افراد را از طریق حسگرهای مادون قرمز شناسایی کند.

Robo C – رباتیک آرنولد شوارتزنگر

در طول این رویداد CES 2020 استارت آپ روسی تبلیغ کننده از جانب روبو سی (Robo-C) کشف شده؛ روباتی انسان نما که چهره ای از بازیگر قدیمی و محبوب آرنولد شوارتزنگر دارد.

در رویداد مذکور RoboC به عنوان دستیار اداری و پاسخگوی سوالات مشتریان ارائه شد و همچنین توانست با اتصال به لوازم خانگی هوشمند، رابط کاربری بهتری بین گجت ها و کاربران ایجاد کند.

بنابراین، استفاده تجاری از این محصول ممکن است شامل مواردی مانند پذیرش هتل، موزه ها یا موارد مشابه باشد. به گفته اولگ کیووکورتس، یکی از بنیانگذاران Promobot، چهره Robo Ca لزوما محدود به چهره آرنولد شوارتزنگر نیست و می توان آن را به هر ظاهری تبدیل کرد.

وی در ادامه بیان کرد که بنا به درخواست مشتری از کشور هند نمونه ای از این ربات را ساختند که ظاهر آن شبیه به چهره شوهر متوفی مشتری بود. کیووکورتسو همچنین بیان کرد که آنها فقط از ویژگی های ظاهری افراد استفاده نمی کنند و می توانند استفاده کنند شبکه های عصبی مغز رفتار هوش مصنوعی Robo C را بیشتر شبیه یک شخص واقعی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید