علائم کمبود مواد مغذی در بدن چیست؟


اکثر ما از این مشکل آگاه نیستیم.

پزشکان می گویند دلیل این غفلت این است که علائم کمبود ریزمغذی ها را می توان به راحتی نادیده گرفت یا به سایر مشکلات سلامتی بی ضررتر نسبت داد.

در زیر در مورد برخی از این علائم صحبت خواهیم کرد.

خستگی

پزشکان بر این باورند که خستگی یکی از شایع ترین شکایات در نتیجه بسیاری از بیماری ها است، اما خستگی می تواند به دلیل شیوع کمبود آهن در بسیاری از افراد نیز باشد. آهن یک ماده معدنی حیاتی برای تولید هموگلوبین در بدن است. ماده ای در خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند.

فردی که دچار کمبود آهن است ممکن است احساس خستگی کند زیرا بدن اکسیژن کافی از طریق جریان خون دریافت نمی کند. کارشناسان توصیه می کنند غذاهای غنی از آهن مانند گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، اسفناج، کلم بروکلی، توت فرنگی و هندوانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

علائم کمبود مواد مغذی در بدن چیست؟

شوره سر

یکی از دلایل شوره سر، خشکی مو است. تقویت گردش خون در پوست سر با ویتامین B3 می تواند از خشکی پوست سر جلوگیری کند.

روی همچنین می تواند سلول های پوست سر را شاداب و سالم نگه دارد و از ریزش آنها جلوگیری کند. روی در گوشت، آجیل، دانه ها و بسیاری از سبزیجات یافت می شود.

ضربان قلب نامنظم

مشکلات مختلف در سیستم گردش خون می تواند باعث شود که قلب نامنظم کار کند. اما کمبودهای تغذیه ای اغلب نادیده گرفته می شوند. کلسیم برای گردش خون در بدن بسیار مهم است و به تنظیم سیگنال های الکتریکی که باعث ضربان قلب می شود کمک می کند. کمبود کلسیم می تواند به توانایی بدن در پمپاژ خون آسیب برساند و منجر به ضربان قلب نامنظم شود.

شب کوری

ناتوانی در دیدن در تاریکی می تواند نشانه کمبود مواد مغذی باشد. شب کوری وضعیتی است که در آن فرد در اتاق هایی که نور کافی ندارند مشکل بینایی دارد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که چشم‌های فرد به‌درستی با تغییرات نور محیط سازگار نمی‌شوند و ممکن است به دلیل کمبود پروتئین رودوپسین تولید شده توسط چشم ایجاد شود. فرآیندی که ویتامین A نیز نقش مهمی در آن ایفا می کند. این پروتئین برای کنترل حساسیت چشم به نور بسیار مهم است و به آن اجازه می دهد با محیط های کم نور سازگار شود. ویتامین A معمولا در سبزیجات برگ سبز، فلفل، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

انگشتان بی حس

هیپوکلسمی که به عنوان کمبود شدید کلسیم نیز شناخته می شود، می تواند باعث بی حسی و گزگز در انگشتان دست شود. هنگامی که یک فرد از سطوح خطرناک کلسیم پایین رنج می برد، اعصاب محیطی ممکن است شروع به از دست دادن برخی از عملکرد خود کنند.

سوزش دهان

سندرم سوزش دهان وضعیتی است که در آن زبان و سقف دهان شروع به سوزش می کنند. از جمله علل مختلف این بیماری کمبود روی، ویتامین B12 و آهن است.

دیدگاهتان را بنویسید