ترامپ، اوباما و پمپئو از شینزو آبه تمجید می کنند


ترامپ خبر درگذشت شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن را «خبر واقعا بدی برای جهان» خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه ای از قتل شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن ابراز تاسف کرد.

ترامپ در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت: قاتل او دستگیر شده است و امیدوارم با او به سرعت و به شدت برخورد شود.

ترامپ که روابط گرمی با رهبر سابق ژاپن داشت، آبه را “نیروی متحد کننده” خواند و نوشت که او مردی است که “کشور باشکوه” خود را بیش از هر چیز دوست دارد و آن را گرامی می دارد. تعداد کمی از مردم می دانند که آبه چه “مرد و رهبر بزرگی” بود، اما تاریخ به آنها می آموزد که شینزو آبه به شدت دلتنگ خواهد شد. هرگز دیگری مانند او وجود نخواهد داشت.

آبه اولین رهبر جهان بود که در سال 2017 پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با ترامپ در مارلاگو ملاقات کرد. رهبر ژاپن یکی از نزدیک ترین متحدان بین المللی ترامپ بود و این دو در دوران ریاست جمهوری او روابط شخصی قوی داشتند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود دو بار – در سال های 2017 و 2019 – از ژاپن بازدید کرده است، در حالی که آبه چندین سفر به ایالات متحده داشته است.

ایوانکا، دختر ترامپ نیز در توئیتر خبر مرگ آبه را تسلیت گفت. او نوشت که از مرگ نخست وزیر اسبق ژاپن ناراحت است و او را «یک شخصیت واقعاً تاریخی» و یک رهبر با عواقب ماندگار خواند.

ایوانکا ترامپ افزود: «توصیه، خرد و صداقت آبه تأثیر عمیقی بر من در طول خدمت عمومی من گذاشته است. دلم برای خانواده او و مردم ژاپن می سوزد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز گفت که از قتل آبه “شوک و غمگین” است.

ترامپ، اوباما و پمپئو از شینزو آبه تمجید می کنند

اوباما در بیانیه ای نوشت: از قتل دوست و شریک دیرینه ام آبه در ژاپن شوکه و اندوهگین هستم. نخست وزیر سابق آبه هم به کشوری که در آن خدمت می کرد و هم به اتحاد خارق العاده بین ایالات متحده و ژاپن اختصاص داشت.

اوباما درباره آبه نوشت: «همیشه کارهایی را که برای تقویت اتحادمان انجام دادیم، تجربه تکان دهنده سفر با هم به هیروشیما و پرل هاربر، و مهربانی او و همسرش آکی آبه به من و میشل را به یاد خواهم داشت. من و میشل عمیق‌ترین تسلیت خود را به مردم ژاپن که در این زمان دردناک در افکار ما هستند، ابراز می‌کنیم.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ نیز در مصاحبه با فاکس نیوز آبه را “شریک عالی برای ایالات متحده” توصیف کرد.

وی افزود: کشته شدن چنین رهبر جهانی در حین سخنرانی در مبارزات انتخاباتی بسیار چشمگیر و خطرناک است. این چیزی است که همه ما باید تحت عنوان خشونت سیاسی از آن آگاه باشیم.»

پمپئو ادامه داد: من او را به خوبی می شناختم. وقتی در سال 2015 در کنگره بودم، برای اولین بار با او ملاقات کردم که در یک جلسه مشترک صحبت کرد. و البته زمانی که رئیس سیا بودم با او بیشتر آشنا شدم».

وزیر امور خارجه سابق با اشاره به اینکه آبه فردی “بیهوده” بود، یادآور شد که او همیشه باز بود: “مایک، این چیزی است که ما روی آن کار می کنیم، این چیزی است که ما نیاز داریم، اینها کارهایی است که می توانیم برای Let انجام دهیم. من به شما کمک می کنم.”

وی بر اهمیت آبه در مبارزه با چین تاکید کرد و گفت: شینزو آبه شریک عالی برای آمریکا بود. شریکی که ما همکاری با آن را در زمینه اقتصاد و بازدارندگی چین آغاز کردیم. دلم برایش تنگ خواهد شد و مهمتر از همه دنیا برایش تنگ خواهد شد.”

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، روز جمعه در حین سخنرانی در مبارزات انتخاباتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان درگذشت.

ترور آبه موجی از محکومیت و پیام های همدردی رهبران و سیاستمداران جهان را به همراه داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید