اعطای 13 بورسیه برای دانشجویان/ موفق به جذب دانشجوی خارجی نمی شویم



رئیس سازمان دانش آموزی و معاون وزیر علوم گفت: از سال 1392 تا 1390 فرآیند بورسیه بر یک مبنا بود. این به معنای جذب دانشجویان خارجی برای حل مشکلات هیئت علمی دانشگاه است. ما احساس نیاز کردیم و اقداماتی را انجام دادیم که به تصویب شورای مرکزی بورس رسید. در حال حاضر 13 بورسیه مختلف تحت عناوین مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر، صنعت، مشاغل، سال آخر، وطن، کوتاه مدت داخلی یا خارجی، استعدادهای درخشان، ابزار و دانش، بورسیه های بلند مدت خارجی و داخلی، و فرصت های تحقیقاتی در خارج از کشور ما درون را داریم.

به گزارش ایسنا، در آخرین روز از اجلاس دو روزه روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که در محل سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران برگزار شد، دکتر هاشم داداش پور به تشریح سیاست جذب دانشجوی خارجی پرداخت. وزیر آموزش و پرورش را علم می‌داند: جذب چنین دانشجویانی از برنامه‌های اولویت‌دار است. رئیس جمهور اخیرا به وزارت علوم آمد و بر جذابیت دانشجویان خارجی تاکید کرد. بر این اساس جذب دانشجوی خارجی از برنامه های اولویت دار رئیس جمهور برای وزارت علوم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه همه دانشگاه های کشور باید برای جذب دانشجوی خارجی آماده شوند، گفت: یک میلیارد دلار تمام هزینه ای است که در حوزه مالی دانشگاه هزینه می شود. سازمان امور دانشجویان معتقد است باید یک میلیارد دلار به اقتصاد آموزش عالی کشور اضافه شود که این امر با جذب دانشجویان خارجی امکان پذیر است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: سازمان امور دانشجویان بر اساس افزایش مالی آموزش عالی در تلاش است تا اقدامات تحولی در زمینه جذب دانشجوی خارجی آغاز کند. حدود 94 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه ها تحصیل می کنند و در حال حاضر تعداد دانشگاه هایی که مجوز به کارگیری دانشجوی خارجی دارند، 107 دانشگاه است و مقررات جدید در زمینه به کارگیری دانشجویان خارجی تصویب شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشجویان بین المللی دانشگاه های ایران از ملیت های مختلف هستند، تصریح کرد: بیشترین توجه را به جذب دانشجویان عراقی و افغانستانی داشته ایم و تعداد این افراد در دانشگاه های ایران 56 هزار دانشجوی عراقی و 33 هزار دانشجوی افغانستانی است. دانش آموزان. حدود 5 هزار نفر از کشورهای دیگر هستند. این آمار نشان می دهد که نتوانسته ایم دانشجوی خارجی جذب کنیم.

دکتر. داداش پور با بیان اینکه ترکیه از نظر تنوع در جذب دانشجو نتایج خوبی کسب کرده است، گفت: وقتی این موضوع را در ایران بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که کشور ما به اطراف خود نگاه نکرده است. نظام آموزش عالی ایران نتوانسته است بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را جذب کند. قاره آفریقا 54 کشور دارد. این در حالی است که تعداد دانشجویان این قاره در ایران 284 نفر است، همچنین موفق شدیم 17 نفر از آمریکای لاتین را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه سهم دانشگاه های دولتی در جذب دانشجوی خارجی 24 درصد است، تصریح کرد: این رقم معادل 27 هزار نفر است. دانشگاه های دولتی تنها 27000 دانشجو از 94000 دانشجوی خارجی جذب کردند. اگرچه این تعداد در حال تغییر است، اما دانشگاه ها در سال گذشته تلاش زیادی نکرده اند.

معاون وزیر علوم درباره میزان جذب دانشجوی بین المللی در سال 1400 گفت: دانشگاه های قم، فردوسی، مشهد، ارومیه، اصفهان، مازندران، کردستان، تبریز، شهید چمران اهواز، حکیم سبزواری و یزد بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را داشته اند. دانش آموزان سال گذشته 99% شهریه و 1% باقیمانده بورسیه است.

وی افزود: ترکیه در سال 2020 موفق به جذب 185 هزار نفر شد و در سال 2021 نیز 224 هزار نفر در دانشگاه های این کشور جذب شدند. ترکیه در جذب دانشجویان خارجی بورسیه بیش از ما موفق بوده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، روسیه در حوزه بورس نیز دست کمی از ترکیه ندارد و تعداد آنها در حال افزایش است. اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید به بورس در جذب دانشجویان خارجی توجه کنیم.

دکتر. داداش پور درباره اقدامات تحولی سازمان امور دانشجویان برای جذب دانشجوی خارجی گفت: برای تحول و جذب بیشتر دانشجویان خارجی اقدامات تحولی انجام داده ایم. ما خدمات اسکان برای دانشجویان بین المللی را در دستور کار قرار دادیم. حرکت و مراجعه مکرر اولین برنامه در زمینه ارائه خدمات است. هر دانشجوی خارجی می تواند چهار بار در طول سال کشور را ترک کند و مکرر بازدید داشته باشد. تا دو هفته پیش به صورت آزمایشی انجام می شد اما از دو هفته پیش به صورت رسمی انجام می شود. این موضوع به همه دانشگاه ها ابلاغ شده و باعث شده کمتر درگیر خدمات کنسولی باشیم. همچنین نظارت داریم تا بتوانیم به صورت سیستمی کل فرآیند کنسولی را انجام دهیم و کارت اقامت دانشجویان را توسط پلیس تکمیل کنیم.

وی درباره موسسات جذب دانشجوی بین المللی توضیح داد: این موسسات 70 درصد از جذب دانشجوی بین المللی را در سراسر جهان انجام می دهند. سازمان امور دانشجویان به دنبال شفاف سازی فرآیند جذب برای تسهیل در جذب دانشجویان بین المللی است. 27 موسسه مجوز دریافت کردند. هفته آینده 20 مجوز با تشکیل کارگروه صادر می شود. در نظر داریم تا سال آینده تعداد این مؤسسات را به 150 مؤسسه برسانیم، هدف سازمان امور دانشجویان جذب 250 هزار دانشجو در مدت 3 سال است.

وی ادامه داد: دانشجویان بین المللی را نباید کیف پول دانست; به همین دلیل برای آنها برنامه های آموزشی داریم تا این قشر برای ما فرهنگ سازی کنند.

دکتر. داداش پور درباره طرح جوایز جذب دانشگاه های برتر کشوری توضیح داد: شاخص های این طرح تدوین شده و برای این طرح مشوق های مالی در نظر گرفته ایم تا دانشگاه ها برای جذب دانشجو بیشتر تشویق شوند.

وی در ادامه به طراحی سیستم یکپارچه برای دانشجویان خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: همه کشورها در این زمینه سیستم دارند و از یک ماه آینده این سامانه با سه زبان زنده دنیا شروع به کار خواهد کرد. این سیستم به تدریج به 12 زبان خدمات ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معلمان رشته های هنری 904 نفر است، گفت: از این تعداد تنها 353 نفر غیر معماری و شهرسازی هستند. اگرچه در رشته هنر تنوع زیادی وجود دارد، اما ضریب نفوذ هنر در دانشگاه های کشور پایین است، تعداد متقاضیان کنکور هنر 161 هزار نفر است، اما تعداد رشته های مرتبط با هنر در دانشگاه ها 6 هزار نفر است. با ارائه بورسیه هنر می توانیم شرایط را تغییر دهیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص فرصت پژوهشی بین دانشگاهی گفت: فرصت پژوهشی بین دانشگاهی به تازگی ایجاد شده و 40 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است و به هر دانشگاهی که دانشجو پذیرش می کند، 40 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. همچنین محدودیتی در خصوص امکان تحصیل در خارج از کشور نداریم، برای یک دانشجو 300 میلیون تومان هزینه می کنیم. برای این مبلغ احراز سه شرط «دانشگاه برتر»، «استاد برتر» و «اولویت کشور» ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید