مصرف بیش از حد ویتامین D شما را در بیمارستان بستری می کند



گروهی از محققان در جدیدترین یافته های خود اعلام کردند که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D با بروز بیماری های جدی در انسان مرتبط است.

به گزارش ایسنا، به گفته SF، در حالی که برخی از محققان در سال های اخیر ارتباط بین مصرف ویتامین D را در پیشگیری از عفونت ها مطرح کرده اند، اما اخیرا با بررسی بیشتر این موضوع، محققان به نتیجه دیگری رسیده اند و هشدار داده اند که مصرف بیش از سطح ویتامین D می تواند تو را در بیمارستان بفرست به گفته پزشکان، مصرف زیاد این ویتامین که از نور خورشید و برخی غذاها به دست می آید، می تواند مضر باشد.

هیپرویتامینوز D، بیماری ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین D، در حال افزایش است و می تواند منجر به طیف گسترده ای از مشکلات جدی سلامتی شود. هیپرویتامینوز اختلالی است که در اثر مصرف بیش از حد یک یا چند ویتامین ایجاد می شود.

این اختلال معمولاً در نتیجه مصرف بیش از حد مکمل های غذایی ایجاد می شود. هیپرویتامینوز D به دلیل سطوح بالای ویتامین D در خون ایجاد می شود. زنان، کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

پس از مراجعه مرد میانسالی به دلیل هایپرویتامینوز D به بیمارستان، محققان این مطالعه زنگ خطر را در مورد میزان مصرف ویتامین D به صدا درآوردند. این بیمار علائمی مانند استفراغ، تهوع، درد قفسه سینه، گرفتگی عضلات پا، وزوز گوش، خشکی دهان، تشنگی، اسهال و کاهش وزن داشت. علائم او سه ماه طول کشید.

این علائم یک ماه پس از مراجعه به متخصص تغذیه که مقادیر زیادی مکمل های ویتامین را تجویز کرده بود، شروع شد. بیمار روزانه بیش از 20 مکمل بدون نسخه مصرف می کرد که بیش از 80 برابر مقدار توصیه شده ویتامین D است. بیمار 50000 میلی گرم ویتامین D مصرف می کرد اما دوز توصیه شده این ویتامین تنها 600 میلی گرم است. این قرص ها همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B9 و امگا 3 همراه با سایر مکمل های ویتامین، مواد معدنی، تغذیه ای و پروبیوتیک بودند.

پس از ظاهر شدن علائم، بیمار مصرف آنها را قطع کرد، اما علائم ادامه یافت. آزمایش خون بیمار نشان داد که او هفت برابر مقدار طبیعی ویتامین D در بدنش دارد. همچنین سطح کلسیم بسیار بالا و سطح منیزیم نیز کمی افزایش یافت. کلیه های بیمار به درستی کار نمی کردند، اما اسکن ها نشان داد که او بدون سرطان است.

این بیمار به مدت هشت روز در بیمارستان بستری شد و برای پزشکان مایعات دریافت کرد تا داروها را از بدنش خارج کنند. همچنین برای بیمار دارویی تجویز شد که معمولاً برای تقویت استخوان ها و کاهش سطح کلسیم در خون مفید بود. دو ماه پس از ترخیص، سطح کلسیم به حالت عادی بازگشت، اما سطح ویتامین D در بدن همچنان بسیار بالا بود.

محققان در بیانیه ای اعلام کردند که در سطح جهانی روند رو به رشد هیپرویتامینوز D (یک وضعیت بالینی که با افزایش سطح ویتامین D3 در خون مشخص می شود) وجود دارد. علائم هیپرویتامینوز D می تواند چندین هفته ادامه داشته باشد. این علائم همچنین می توانند متفاوت باشند، اما بیشتر به دلیل کلسیم بیش از حد در خون ایجاد می شوند. علائمی مانند خواب آلودگی، گیجی، بی تفاوتی، روان پریشی، افسردگی، بی حالی، کما، بی اشتهایی، درد قفسه سینه، استفراغ، یبوست، زخم معده، پانکراتیت، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب و ناهنجاری های کلیوی از جمله علائم هستند. بیماری های التهابی چشم، سفتی مفاصل، کم شنوایی و ناشنوایی نیز از بیماری های احتمالی هستند.

نتایج این مطالعه در BMJ Case Reports منتشر شد.

محققان کانادایی نیز مدتی پیش اعلام کردند که آزمایش ژنتیک نقش ویتامین D را در پیشگیری از کووید-19 رد می کند. بر اساس آزمایشات ژنتیکی، این احتمال وجود دارد که ویتامین D در پیشگیری از کووید-19 موثر نباشد. مطالعات بالینی نشان داده است که افزایش سطح ویتامین D می تواند از فرد در برابر عفونت با نوع شدید کووید-19 محافظت کند. با این حال، این تحقیقات بی نتیجه و گیج کننده بوده است.

در مقاله ای که اخیرا توسط گیوم باتلر-لاپورت و توموکو ناکانیشی و همکارانشان در دانشگاه مک گیل در کانادا در PLOS Medicine منتشر شده است، شواهد ژنتیکی نشان می دهد که ویتامین D در محافظت در برابر کووید-19 ناکارآمد است. توانایی ویتامین D برای محافظت در برابر کووید-19 شدید مورد توجه متخصصان مراقبت های بهداشتی است، اما شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.

برای بررسی رابطه بین ویتامین D و کووید-19، محققان یک کارآزمایی تصادفی با استفاده از قوانین مندلی (ارث) انجام دادند. آنها از ژن هایی استفاده کردند که در افزایش سطح ویتامین D موثر است.

نویسندگان این مقاله انواع ژنتیکی 4134 فرد مبتلا به کووید-19 و 1284876 فرد سالم از 11 کشور را برای تشخیص وجود ژن های مرتبط با افزایش کمتر ویتامین D مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آیا این بیماری به فرد مربوط است یا خیر؟

نتایج این مطالعه نشان داد که هیچ مدرکی دال بر تأثیر سطوح ژنتیکی ویتامین D بر کاهش شدت بیماری وجود ندارد و افزایش سطح ویتامین D در خون با مصرف مکمل‌ها ممکن است منجر به کنترل بیماری نشود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید