متهم کردن یکدیگر به «حمیداتی» و البرهان؛ طرف های درگیر در سودان آماده گفتگو نیستند


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در حالی که درگیری ها در سودان وارد ششمین روز خود می شود، ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح و «محمد حمدان» ملقب به «حمیداتی» فرمانده نیروهای مسلح این کشور شدند. فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در این کشور یکدیگر را متهم کردند که درگیری را آغاز کرده اند.

حمیدتی در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره گفت: بدون هیچ قید و شرطی وارد مذاکره شدیم و اتهاماتی که به ما می شود صحت ندارد. ما می خواهیم کشور را از شرایط فعلی دور کنیم و از دو سال پیش با طرف مقابل صحبت می کنیم اما نتیجه ای نگرفته ایم.

وی با بیان اینکه حمایت سریع درخواست آتش بس انسانی است اما طرف مقابل این موضوع را نمی پذیرد، تاکید کرد: البرهان تنها یک مهره است و قدرت تصمیم گیری ندارد. تنها راه حل بحران فعلی، تحویل مدارک به عدالت است.

چند هفته پیش به دلیل اختلافات فرماندهی نیروهای مسلح سودان و نیروی پشتیبانی سریع بر سر زمان و فرماندهی ارتش، تنش بین البرهان و حمیدتی در این کشور افزایش یافت و در درگیری ها به اوج خود رسید. روزهای اخیر

این ژنرال سودانی با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره ای با البرهان وجود ندارد و وی را مسئول کشتار مردم سودان می داند، تصریح کرد: هیچ کمک خارجی دریافت نمی کنیم و مخالف مداخله خارجی هستیم.

البرهان در گفت و گو با الجزیره، پشتیبانی سریع را عامل حوادث ناگوار سودان دانست و گفت: اگرچه نیروهای پشتیبانی سریع مراکز مهمی را به تصرف خود درآورده اند، اما نمی توان در مورد آتش بس صحبت کرد. البته بسیاری از کشورها با ما تماس گرفتند تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه در فرصت مناسب با حمیدتی برخورد مناسبی انجام خواهد داد، تصریح کرد: به حمیدتی گفتم اگر ما مسئول مشکلات مردم سودان هستیم باید عقب نشینی کنیم اما او حاضر به عقب نشینی نشد. ما خواستار آتش بس هستیم تا مردم سودان بتوانند به راحتی سفر کنند.

این ژنرال سودانی با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره ای با فرماندهان پشتیبانی سریع انجام نخواهد داد، خاطرنشان کرد: جنگ داخلی در سودان رخ نخواهد داد. هیچ طرف خارجی از ما حمایت نمی‌کند و تا زمانی که نیروهای پشتیبانی سریعاً به مواضع قبلی خود باز نگردند، گفت‌وگو نمی‌شود.

و این در حالی است که به دلیل اختلافات بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان، چندی پیش جلسات و گفتگوهای ملی به سرعت منحل شد و همانطور که سیاستمداران سودانی اتفاق نظر دارند، این نقطه شروع بحران در این کشور بود.

صبح شنبه هفته جاری، نیروهای واکنش سریع در یک حمله غافلگیرانه کنترل برخی از پایگاه های نظامی را به دست گرفتند که به نوبه خود نیروهای تحت امر حمیدتی را با سلاح های سنگین از جمله هواپیماهای جنگنده و تانک هدف قرار دادند. این در حالی است که مهمترین مرکز درگیری در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سودان بود که با وجود ادعای نیروهای پشتیبانی سریع، همچنان در کنترل ارتش است.

سازمان جهانی بهداشت امروز اعلام کرد که از آغاز درگیری های خونین در سودان، 330 نفر کشته و نزدیک به 3200 نفر زخمی شده اند.

منابع رسانه ای روز گذشته از تمدید آتش بس 24 ساعته در سودان از ساعت 18 روز چهارشنبه (29 فروردین) خبر دادند، اما با وجود اعلام این خبر، درگیری بین نیروهای نظامی و پشتیبانی سریع همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/.




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید