سه ماده غذایی که دشمن انواع سرطان هستند


این سبزی سرشار از آنتی اکسیدان است و علاوه بر تقویت ایمنی بدن، در محافظت از سلول ها در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد نیز نقش دارد.

در زیر فواید این غذاها به ویژه در برابر انواع سرطان ها را توضیح خواهیم داد:

گوجه فرنگی؛ محافظت در برابر سرطان پروستات و پانکراس

گوجه فرنگی یکی از مغذی ترین سبزیجاتی است که محققان توصیه می کنند مصرف منظم آن ممکن است اثر محافظتی در برابر برخی از انواع سرطان داشته باشد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند پروستات و پانکراس را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که لیکوپن در کاهش آسیب های ناشی از تغییرات ژنتیکی و تشکیل تومور نقش دارد. علاوه بر این، گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C و سایر ریزمغذی ها مانند آهن، منیزیم و پتاسیم است که در جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شود، موثر است. علاوه بر این، گوجه فرنگی سرشار از فیبر است که به عملکرد مطلوب دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان را کاهش می دهد. بر اساس برخی مطالعات، مصرف گوجه فرنگی پخته برای بهره مندی از این خواص بر گوجه فرنگی خام ارجحیت دارد.

سیب زمینی؛ از سرطان روده بزرگ محافظت می کند

مطالعات زیادی در مورد تاثیر سیب زمینی در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها انجام شده است. در یکی از این مطالعات، محققان عادات غذایی بیش از 130000 نفر در ایالات متحده را بررسی کردند و دریافتند افرادی که چهار بار یا بیشتر در هفته سیب زمینی می خورند نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. علاوه بر سرطان روده بزرگ، اثرات سیب زمینی در مبارزه با انواع دیگر سرطان نیز بررسی شده است. طبق یکی از این مطالعات انجام شده در چین، مصرف سیب زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده نیز مرتبط است. البته این ارتباط در کسانی که سیب زمینی را به صورت کبابی یا آب پز مصرف می کنند بیشتر به چشم می خورد. البته مزیت سیب زمینی در مبارزه با سرطان به میزان بالای آنتی اکسیدان، ویتامین C و کاروتنوئیدها مربوط می شود. فیبر فراوان موجود در سیب زمینی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز موثر است. سیب زمینی منبع غنی پتاسیم است که ماده ای مهم در حفظ تعادل مایعات در سلول ها است و در کاهش التهاب در بدن نقش دارد. التهاب فرآیندی در بدن است که بروز برخی سرطان ها را افزایش می دهد. همچنین، مطالعات نشان می دهد که سیب زمینی حاوی ترکیباتی به نام کوکوآمین است که خواص ضد سرطانی آن در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است، اگرچه تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

بادمجان؛ محافظت در برابر سرطان در زنان

مطالعات علمی مختلف خواص فراوان بادمجان را به ویژه در پیشگیری و درمان سرطان برجسته می کند. مطالعه ای که در سال 2020 انجام شد نشان می دهد که مصرف منظم بادمجان ممکن است در پیشگیری از سرطان تخمدان موثر باشد. اگر زنانی که به طور منظم بادمجان مصرف می کردند با کاهش قابل توجهی در این بیماری مواجه بودند. در مطالعه دیگری، تاثیر عصاره بادمجان بر سلول های سرطانی تایید شد و محققان دریافتند که این عصاره در کاهش سطح پروتئین التهابی که زمینه ساز تشکیل و توسعه تومورها است، نقش دارد و می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. همچنین، مطالعات نشان می دهد که خوردن بادمجان به محافظت در برابر سرطان معده و مری کمک می کند. به نظر می رسد پلی فنول ها که ترکیبات آنتی اکسیدانی غنی در بادمجان هستند با کاهش التهاب در بدن از رشد و توسعه این نوع سرطان جلوگیری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید