دوغ خیار یا آب طلایی!


مهمانی در ساده ترین حالت با یک نوع غذا میلیون ها تومان هزینه دارد. با توجه به وضعیت بد اقتصادی و دستمزدهایی که ربطی به مصرف ندارند، قطعا این بهترین و اولین راه برای امرار معاش با صرف یک ماهه برای حذف مهمانی هاست.

غذای ساده به اندازه حقوق مردم و جاودانگی

به نظر می رسد رفع این مورد باید کاستی ها را جبران کند، اما نگاهی گذرا به بازار کافی است تا قیمت های نجومی شما را به قیمت سرسام آور قانع کند. مردم مدتی است که سفره هایشان را بریده اند و ساده ترین غذا برایشان قیمتی نجومی دارد، از تخم مرغ گرفته تا مرغ زرشک با مرغ.

حالا اگر بخواهیم برای یکی از وعده های غذایی خود ساده ترین میز را انتخاب کنیم، سراغ کدام غذا برویم؟

آب دوغ خیار. گزینه های مناسب با مواد اولیه ارزان برای فصل تابستان. غذایی که نه از گوشت استفاده می کند و نه برنج.

مواد لازم: دوغ، سبزیجات، آجیل، کشمش، نان خشک، رزماری و آب.

آب خیار لوکس

ابتدا به فروشگاه های آنلاین می روم تا از قیمت و همچنین سایر مواد غذایی مطلع شوم.

در وهله اول یک سینی آب با دوغ خیار با 10 ظرف کوچک اما مجلل می بینم که 599 هزار تومان به فروش می رسد.

غبدوغ 1

پیتزای خانوادگی با مخلفات و نوشابه مطمئناً ارزانتر از این قیمت خواهد بود.

حتی در برخی فروشگاه ها دوغ آب خیار به صورت بطری موجود است و حدود 35 هزار تومان به فروش می رسد.

دبدوغ ۲

دوغ خیار 1400 چقدر شد؟

پس از آن به بررسی قیمت مورد نیاز برای تهیه آب خیار در همان دوره 1400 پرداختیم: با یک محاسبه ساده هزینه تهیه 12 عدد آب خیار 380 هزار تومان، خیار یک کیلوگرم 10 هزار تومان، یک کیلوگرم کشمش. قیمت ماست پرچرب کیلویی 64 هزار تومان، ماست پرچرب کیلویی 21 هزار تومان و ماست شرکتی کیلویی 25 هزار تومان، ماست پرچرب کیلویی 10 هزار تومان و مغز گردو درجه یک کیلویی 250 هزار تومان.

قیمت های جدید سال نو

سپس به بررسی قیمت مواد اولیه آن از سال 1401 پرداختیم: با حساب سرانگشتی قیمت تهیه آب خیار 10 نفره 519 هزار تومان است. خمیر کیلویی 12500000 تومان میشه 60000 تومن. نان خشک 2 بسته 30 هزار تومان کشمش 200 گرم 40 هزار تومان آجیل ردیف اول 300 گرم 263 هزار تومان سبزی پاک شده کیلویی 35 هزار تومان خیار 1 کیلو 17 هزار تومان رزماری 104 هزار گرم.

ساده ترین غذای ایرانی 10 نفره بیش از 500 هزار تومان قیمت دارد. روزگاری این غذا برای خانواده هایی بود که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبودند اما اکنون اعداد و ارقامی که مشاهده می شود خلاف این را نشان می دهد. این تفاوت وحشتناک قیمت در یک سال ما را در سال های آینده بیشتر نگران می کند.

آخرین کلمه

با وجود قیمت های سرسام آور کالاهای اساسی، دیگر مفهوم غذای ارزان برای مردم وجود ندارد. یکی دیگر از غذاهایی که از دیرباز ساده ترین غذای یک خانواده بوده، تبدیل به یک غذای لوکس شده است. در شرایط اقتصادی کنونی و گرانی مواد اولیه، تهیه دوغ آب خیار لوکس کار هر خانواده ای نیست. سفره ها این روزها آنقدر کوچک شده اند که با ادامه این روند فقط نان و آب برایمان باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید