دانشمندان حضور در چین را به آمریکا ترجیح می دهند – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، داده های منتشر شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می دهد که آمریکا در رقابت با چین برای جذب استعدادهای علمی جهان شکست خورده است.

این سازمان که یک سازمان بین دولتی با 38 کشور عضو است، داده‌های جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد استراتژی چین برای جذب محققان و دانشمندان برای کار در دانشگاه‌های وابسته به چین بسیار موفق‌تر و مؤثرتر از ایالات متحده بوده است.

بر اساس این داده ها، در سال 2021، ایالات متحده بسیاری از محققانی را که نتایج معتبر جهانی را در رقابت با سایر کشورها منتشر کردند، از دست داد. در عین حال، چین بیش از 2408 محقق و نویسنده را با نتایج جهانی جذب کرده است.

این رقم نشان دهنده یک چرخش قابل توجه از سال 2017 است، زمانی که ایالات متحده با 4292 دانشمند در صدر فهرست کشورهای نخبه قرار گرفت، در حالی که چین تنها 116 دانشمند را جذب کرد.

مهمتر از آن، این سازمان با مقالات منتشر شده بر اساس تغییرات در وابستگی سازمانی، نزول و جریان پژوهشگران علمی را دنبال می کند. بنابراین، در این شرایط، اگر نویسنده ای که قبلاً با کشور دیگری مرتبط بوده، مقاله دیگری را در کشور جدید منتشر کند، کشور جدید به عنوان دریافت کننده دانشمند پژوهشی جدید شناخته می شود.

یکی از مهمترین مواردی که در این داده ها نشان داده شده است، تعداد زیادی از دانشمندان چینی است که به چین بازگشته اند و دلیل آن نیز تغییر ناگهانی سیاست و شرایط اجتماعی-اقتصادی در ایالات متحده است.

این مرکز در ادامه به اهمیت آمار ذکر شده اشاره کرد و نوشت که این یک روند بسیار خطرناک برای آمریکا در جهان است زیرا اگر دانشمندان چینی از کار در آمریکا بترسند به این معنی است که آمریکا جذب و استفاده خواهد کرد. آنها مانند چین سودی نخواهند برد.

همچنین با اشاره به سیاست شرکت ها و موسسات آمریکایی، اعلام شد که دانشگاه ها و شرکت های آمریکایی از دست دادن محققان با استعداد چینی را تهدیدی بزرگ برای آمریکا می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید