این سنگ باستانی احتمالا «سمافور» ورزش مایاها بوده است! + ویدیو


اوایل این هفته، در یکی از سایت های باستان شناسی مکزیک الف سنگ باستانی مشخص شده است که باستان شناسان اکنون ادعا می کنند که احتمال داردامتیاز صفحه(اسکوربرد) یک بازی توپ قدیمی مثل فوتبال بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده درباره این سنگ باستانی، محققان و باستان شناسانی که آن را در منطقه «چیچن ایتزا» تمدن مایاها یافتند، قطر آن را کمی بیشتر از 32 سانتی متر و وزن آن را حدود 40 کیلوگرم اعلام کردند. قدمت این سنگ که پیش بینی می شود لوح باشد، بین 800 تا 900 بعد از میلاد تخمین زده شده است.

سنگی باستانی از دوران مایاها

در مرکز این سنگ دو شکل دیده می شود که در اطراف آنها خطوط هیروگلیف نوشته شده است. یکی از شخصیت ها کلاه پر و دیگری که مشخصا حریف اوست، عمامه مار بر سر دارد که مختص جامعه رده بالای مایا است.

اکنون کارشناسان در حال تجزیه و تحلیل و تفسیر سنگ و انجام کارهای لازم برای آماده سازی آن برای نگهداری هستند.

به گفته کارشناسان شمایل نگاری، بر اساس دو شکل ترسیم شده بر روی سنگ باستانی، می توان گفت که این اسکوربورد مربوط به یک توپ بازی قدیمی به نام «پلوتا» است. یک بازی تیمی که با یک توپ لاستیکی سنگین انجام شد. به گزارش رویترز، مردم آمریکای مرکزی به عنوان نوعی ورزش سنتی به بازی با توپ می پرداختند و ظاهراً این بازی ها پیامدهای آیینی برای آنها داشت.

چیچن ایتزا، جایی که این سنگ باستانی کشف شده است، در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک قرار دارد و مرکز تاریخی مهم تمدن مایا به حساب می آید. این اثر باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید